Lärares lärande i fokus genom samarbete över ämnesgränserna: MAT(É)-TEMA(T)

I den nya läroplanen för den grundläggande läroplanen poängteras helhetsskapande undervisning och innehållsliga samband mellan skolmatematiken och andra ämnen. Läroplanen säger att arbetet i skolan förväntas ske ”ämnesöverskridande på ett naturligt sätt” vilket naturligtvis för att lyckas kräver lärares samarbete över ämnesgränserna. Forskning har påvisat samverkans stora betydelse i lärares lärprocesser (t.ex. Fuglestad, 2012). Inom […]

Lärares lärande i fokus genom samarbete över ämnesgränserna: MAT(É)-TEMA(T) Read More »

Kaupunkisuunnistus paljastaa kivien kiehtovat puolet

Kivet, niiden käyttö ja merkitys kiinnostavat Taipalsaaren Metsäpolku-päiväkodin esikoululaisia. Tutkimusaiheeseen sukellettiin Kiehtovat kivet -oppimishankkeessa, joka vei esikoululaisryhmät kiviseikkailuun Lappeenrannassa toteutetun kaupunkisuunnituksen avulla. LUMA keskus Saimaan Kivi, energia ja ympäristö (KEY) -hankkeessa toteutettavan Kiehtovat kivet -osion tavoitteena on lisätä tietoisuutta kivestä materiaalina, kiven moninaisista käyttömahdollisuuksista, kiven työstämisestä sekä kivialasta työllistäjänä. LUMA SUOMI -kehittämisohjelmaan kuuluvassa hankkeessa toteutetaan 2016 opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita. Lapset

Kaupunkisuunnistus paljastaa kivien kiehtovat puolet Read More »

Ekopaku nimeltä Kaisla innostaa peruskoululaisia tutkimaan lähiympäristöä

Minkälaisia tutkimuselämyksiä ja kokemuksia syntyy, kun Kaisla-ekopaku kaartaa koululle? LUMA SUOMI-ohjelmaan kuuluvassa Ekopaku-hankkeessa tuotetaan vesiaiheisia oppimiskokonaisuuksia, joissa oppiminen viedään ulos koulun lähiympäristöön. Lumihiutaleiden rakenne ja veden selkärangattomat luupin alla Kuudessa peruskoulussa Päijät-Hämeen alueella on tehty innokkaasti lumi- ja vesitutkimuksia. Eri-ikäiset oppilaat esikoululaisista yläkoululaisiin ovat tutkineet koulun pihalla muun muassa lumen koostumusta ja lumihiutaleen rakennetta sekä järven rannalla

Ekopaku nimeltä Kaisla innostaa peruskoululaisia tutkimaan lähiympäristöä Read More »

DigiSmart – fiksusti kyberyhteisöön / DigiSmart – smart på nätet

Digismart-hanke tarttuu tietoyhteiskunnan turvallisuuteen ja tietoturvatietoisuuteen lasten ja nuorten näkökulmasta: miten monipuolisesta asiasta on kysymys, mitä tietoturvariskejä verkossa voi kohdata sekä miten paljon näihin asioihin voi omalla toiminnallaan vaikuttaa. Tietotekniikkaa ja tietoverkkojen palveluja käytetään yhä aktiivisemmin ja monipuolisemmin jo pienestä pitäen. Käyttö vaihtelee iän mukaan. Peruskoulun seitsemännälle luokalle siirryttäessä saavutetaan useimpien suosituimpien verkkopalveluiden asettama käyttöoikeuden

DigiSmart – fiksusti kyberyhteisöön / DigiSmart – smart på nätet Read More »

Maasto-opetuksessa oppilaat pääsevät käsiksi lähiluonnon ihmeisiin

Maastossa pidettävällä tunnilla oppilaat pääsevät omin käsin etsimään tutkimusmateriaalia. Metsästä mikroskoopille! –hanke näyttää mitä kaikkea lähiluonnossa voi helposti tutkia ja millaisia maailmoja avautuu kuvantamislaitteiden, kuten maastomikroskoopin avulla. Toukokuisena aamuna kaksikymmentä alakoululaista nousee parijonossa metsäistä rinnettä. Ollaan Varsinais-Suomen Liedossa, jossa Kirkonkulman koulun 3B-luokka on lähtenyt opettajansa Anu Lindqvistin johdolla tutkimaan lähimetsän eliöstöä. Mäen laella vastassa ovat biologit Anssi Teräs, Kari

Maasto-opetuksessa oppilaat pääsevät käsiksi lähiluonnon ihmeisiin Read More »

Matematiikan opiskelu mielekkääksi!

Viime vuosien tutkimukset ovat osoittaneet, matematiikka kiinnostaa nuoria yhä vähemmän. LUMA SUOMI -ohjelman kehittämishanke Mielekäs matikka pyrkii tekemään matematiikan oppimisesta mielekkäämpää. Käytännössä hankkeen aikana tullaan järjestämään kerhotoimintaa lapsille ja nuorille sekä täydennyskoulutusta opettajille. Matematiikan merkitys tutuksi virtuaalikerhossa Vaikka matematiikkaa on kaikkialla ympärillämme, sen merkitys yksilölle ja yhteiskunnalle ei kuitenkaan ole selkeästi näkyvillä. Mielekäs matikka -kehittämishankkeessa kehitetään ja pilotoidaan

Matematiikan opiskelu mielekkääksi! Read More »

Ennakkoluulottomasti mukaan robottien maailmaan

Monet yläkoululaiset kiinnostuvat ohjelmoinnista robotiikan kautta. LUMA-keskus Saimaan vetämässä Robotiikka-hankkeessa uskotaan, että robottiohjelmointi sopii myös kouluihin ja on hyvä tapa ottaa ohjelmointi osaksi opetusta uuden OPSin tavoitteiden mukaisesti. LUMA-keskus Saimaan Robotiikka-kehittämishanke sai ”laulavan” lähdön, kun Ruotsin kuningaspari teki vierailun koululle 5.3.2015 ja halusi tutustua mm. LUMA-toimintaan. Paikallisen Sammonlahden koulun 9-luokkalaiset suunnittelivat erilaisia robotteja. Yksikin robotti lauloi Ruotsin kansallislaulua

Ennakkoluulottomasti mukaan robottien maailmaan Read More »

Opettajatiimit ideoivat uutta tutkimukselliseen opetukseen

Koulutuksesta kouluun -hanke vahvistaa tiimiopettajuutta ja kokeellista työskentelyä alakoulussa. Voiko opettajuus olla joukkuelaji? Kevään 2015 aikana on Helsingissä, Lahdessa, Jyväskylässä ja Joensuussa toteutettu ympäristö- ja luonnontiedon kokeellisia projekteja yhteistyössä yliopistojen ja alakoulun opettajien kanssa. LUMA SUOMI-ohjelmaan kuuluvan Koulutuksesta kouluun -hankkeen teemana on tutkimuksellinen lähestymistapa ja luonnontieteiden ja matematiikan opetuksen eheyttäminen perusopetuksen luokilla 1–6. Tärkeitä tavoitteita ovat oppilaiden, opettajaopiskelijoiden

Opettajatiimit ideoivat uutta tutkimukselliseen opetukseen Read More »

Pomput ja puristusvoima havainnollistavat alakoulun fysiikkaa

Alakoululaisten on helpompi hahmottaa fysiikan suureita, kun he pääsevät mittaamaan yksinkertaisia fyysisiä suorituksia ja pohtimaan tuloksia fysiikan näkökulmasta. Omien suoritusten mittaaminen fysiikan kououlaboratoriossa on innostanut kokeilussa mukana olleita oppilaita. Ihmisen ominaisuuksien mittaaminen fysiikan koululaboratoriossa -kehittämishanke luo puitteita toiminnalliselle fysiikan alakouluopetukselle. Uudet ratkaisut eivät rajoitu pelkän elottoman luonnon tarkasteluun vaan lähestyvät fysiikan oppisisältöjä mitattavien suoritusten ja ominaisuuksien

Pomput ja puristusvoima havainnollistavat alakoulun fysiikkaa Read More »

Mobiili LUMA-laboratorio: saappaat jalkaan, mobiililaite mukaan ja ulos mittaamaan

Oma lähiympäristö, sen merkitys ja muutokset avautuvat oppilaille uudella tavalla Turun yliopistossa kehitetyn mobiilin LUMA-laboratorion avulla. Ulos luontoa tutkimaan Mobiili LUMA-laboratorio on kehittämishanke, jossa koulun lähiluonto toimii laboratoriona. Tavoitteena on tuottaa oppimiskokonaisuuksia, joissa ympäristöä tutkitaan mittausten ja havaintojen avulla. Oppilailla on käytössään mobiilisovellus, jonka avulla ympäristöstä kerätty tieto kirjataan tietokantaan. Sieltä ne ovat haettavissa myöhempää käyttöä varten

Mobiili LUMA-laboratorio: saappaat jalkaan, mobiililaite mukaan ja ulos mittaamaan Read More »