Presentation av inlärningshelheten
Utvecklare: Elina Mikkonen, Aino Jaakkola, Heta Kuhanen, Jenni Kiviharju, Anssi Tapanen, Santeri Räsänen och Emilia Aintila
Redaktörer: Petja Hämäläinen och Sanni Pirttilä
Tema: De etiska, hälsomässiga, ekonomiska och miljömässiga konsekvenserna av vardagliga konsumtionsval. Klädernas tillverkningsländer och de använda fibrernas egenskaper, miljömässiga konsekvenser av framkomlighetsval samt de hälso- och miljömässiga effekterna av mat.
Läroämnen: geografi, biologi, kemi, fysik och hälsokunskap
Mål: Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014, till de delar som är tillämpliga på inlärningshelheten. Mål »
Tid: 6 x 45 min
Beskrivning: I helheten I djungeln av val närmar vi oss vardagliga konsumtionsval ur etiska, hälsomässiga, ekonomiska och miljömässiga synvinklar. Det centrala målet för helheten är att öka elevernas förståelse för hållbara konsumtionsval samt fördelarna och nackdelarna med dessa val.
I scenarioskedet av inlärningen tittar eleverna på en video som beskriver två personers dag och deras vardagliga val gällande klädsel, mat och framkomlighet. Efter att de har tittat på videon reflekterar eleverna över sina egna dagliga val med hjälp av ett utdelningsblad.
I undersöknings- och studieskedet går eleverna runt i tre olika workshoppar. Dessa är en klädworkshop, en trafikworkshop och en matworkshop. I klädworkshoppen behandlas klädernas tillverkningsländer och livscykel samt egenskaperna hos de material som används för kläder. I trafikworkshoppen planerar eleverna en föreställd klassutflykt med beaktande av kostnaderna, koldioxidutsläppen och restiden för de olika framkomlighetsvalen. I matworkshoppen undersöker eleverna de hälso- och miljömässiga effekterna av olika livsmedel med hjälp av till exempel surheten hos drycker och vattenavtrycket.
I beslutsskedet återgår vi till scenarioskedets utdelningsblad. Utifrån de kunskaper de har fått under dagens lopp funderar eleverna på huruvida de vill ändra sina val. I scenarioskedet kompletteras den tankekarta som eleverna har gjort. Eleverna gör parvis en antireklam om något av workshoppens teman genom att utnyttja vad de har lärt sig under dagen.
Bilagor
Scenariovideo
Utdelningsblad för scenarioskedet: pdf | docx
Arbetsbeskrivning för lärare: pdf
Filer för klädwokshoppen:
- Klädworkshoppen (PowerPoint)
- Fiberkort
- Identifieringstabell för fiber
- Arbetsbeskrivning för bränning
- Arbetsbeskrivning för vattenuppsugningsförmåga och statisk elektricitet
Filer för workshop om transport:
- Arbetsblad för workshop om transport pdf | docx
- PowerPoint för workshop om transport
- Utdelningsblad om transportmedel
- Reklamkort om transportmedel
Filer för matworkshoppen:
- Arbetsblad för arbetsstationen pH i drycker och tänderna pdf | docx
- Informationskort om pH i drycker och tänderna
- Arbetsblad för undersökning av livsmedelsförpackningar pdf | docx
- Vattenåtgång vid matproduktion: arbetsblad och svarstabell pdf | docx
- Produktbilder av livsmedel