Kaupunkisuunnistus paljastaa kivien kiehtovat puolet

Kivet, niiden käyttö ja merkitys kiinnostavat Taipalsaaren Metsäpolku-päiväkodin esikoululaisia. Tutkimusaiheeseen sukellettiin Kiehtovat kivet -oppimishankkeessa, joka vei esikoululaisryhmät kiviseikkailuun Lappeenrannassa toteutetun kaupunkisuunnituksen avulla.

LUMA keskus Saimaan Kivi, energia ja ympäristö (KEY) -hankkeessa toteutettavan Kiehtovat kivet -osion tavoitteena on lisätä tietoisuutta kivestä materiaalina, kiven moninaisista käyttömahdollisuuksista, kiven työstämisestä sekä kivialasta työllistäjänä.

LUMA SUOMI -kehittämisohjelmaan kuuluvassa hankkeessa toteutetaan 2016 opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita. Lapset ja nuoret tutustuvat kiviin itse tutkien, havainnoiden ja ulkona liikkuen. Samalla heidän paikallistuntemuksensa kasvaa. Esimerkiksi Lappeenrannassa oppilaat tutustuvat kulttuurillisesti arvokkaaseen vanhaan kaupunkiin eli Lappeenrannan linnoitukseen.

Kiehtovat kivet esikoululaisten oma aihevalinta

Kehityshankkeen ensimmäisessä pilottivaiheessa toteutettiin linnoitukseen kaupunkisuunnistus esikouluikäisiä/alkuluokkia varten.

Taipalsaaren Metsäpolku -päiväkodin kaksi esikouluryhmää pääsivät pilotteina kiertämään suunnistusreittiä tiistaina 19. toukokuuta 2015.

Metsäpolkulaiset ovat useamman vuodet toteuttaneet pitkiä, lukuvuoden mittaisia tutkimusprojekteja esikouluikäisten kanssa. Päiväkoti Metsäpolun tutkimukset toivat esimerkiksi voiton vuoden 2013 LUMA-koulu -kilpailun varhaiskasvatussarjassa.

Viime syksynä lapset valitsivat lukuvuoden aiheeksi kivet. Heille kivet olivat siis jo ennestään tuttu aihe ja kaupunkisuunnistuksen aikana lapset pääsivät vielä syventämään tietojaan.

Esikoululaiset oli jaettu kulkemaan pienemmissä ryhmissä aikuisen mukana. Opettajalla oli mukana tehtäväpaperi, jonka kuvien avulla suunnistettiin rastipisteeltä toiselle. Lisäksi ryhmällä oli mukana kuvakokoelma yleisimmistä kivilajeista, jonka avulla tunnistettiin vastaan tulevia kivilajeja.

Tunnistuksen lisäksi tehtävissä pohdittiin esimerkiksi työstön jättämiä jälkiä kivikohteen pinnassa, kiven ominaisuuksia rakennusaineena tai erilaisten kivielementtien käyttöä rakenteissa.

Parhaiten retkestä jäivät mieleen:

  • Linnoituksen paksut vallit (rakentamassa on täytynyt olla voimamiehiä)
  • Pusuhuulikuvio kivessä
  • Kalkkikivi Maakuntamuseon seinässä
  • Graniittihypyt (lapset hyppivät tasajalkaa pitkin graniittilohkareita ja keksivät itse nimityksen ”graniittihyppy”)
  • Portti, jossa näkyi kiven työstön jälkinä poran reikiä
  • Hienot raidalliset kivet
  • Sileät mukulakivet
  • Vallien labyrinttimaisuus
  • Se että kivestä kannattaa rakentaa, ettei rakennus syty palamaan

Yseille tietoa opiskelu- ja työmahdollisuuksista

Elokuussa suunnittelemme uutta rastiratatoteutusta kolmen etelä-karjalaisen 9-luokan kanssa. Kierroksesta tulee pidempi ja siihen liitetään enemmän tietoa kivialan ammateista, maanrakennusalasta ja kiven työstämisestä.

Kuten esikoululaistenkin kanssa, pilottikoulut testaavat rasteja vuoden 2015 aikana. Toteutusta kehitetään eteenpäin saadun palautteen pohjalta.

Kaupunkisuunnistuksesta opetuspaketti kaikkien käyttöön

Pitkällä tähtäimellä kaupunkisuunnistus toimii itsenäisenä opetuspakettina, jota mikä tahansa koulu voi hyödyntää.

Selvitämme idean monistamista eri kaupunkeihin ja/tai virtuaalikierroksen toteuttamismahdollisuuksia.

Lisää kuvia ja ideoita löydät esikoululaisten kaupunkisuunnistuksen Prezi-esityksestä.

Teksti ja kuvat: Kaisa Liukko.