Robotit tuovat ohjelmoinnin kouluarkeen. Innokas-verkoston LUMA SUOMI -ohjelmaan kuuluva hanke keskittyy ohjelmointi- ja robotiikkaopetuksen kehittämiseen ja opettajien kouluttamiseen.
Innokas-verkoston toiminta ohjaa ja innostaa oppilaita, opettajia, koulun toimijoita ja yhteistyökumppaneita luovuuteen ja innovatiivisuuteen teknologiaa monipuolisesti hyödyntäen.
Innokas-verkoston ohjelmointiin ja robotiikkaan liittyvä osaamisen kehittämishanke on osa LUMA SUOMI-ohjelman Teknologiakasvatusosiota.
Ohjelmointia ja robotiikkaa koulujen arkeen
Rohkaisemme lapsia ja aikuisia luomaan yhdessä uusia tapoja hyödyntää teknologiaa koulun arjessa.
Innokas-toiminnan tavoitteena on, että teknologiaa opitaan ymmärtämään, sitä opitaan käyttämään, sen avulla opitaan ja sen avulla keksitään uutta. Teknologiaa hyödynnetään tiedonrakentelun, viestimisen, itseilmaisun, kekseliäisyyden ja innovatiivisuuden välineenä.
Keskeinen osa Innokas-verkoston toimintaa on viimeisen kymmenen vuoden ajan ollut ohjelmoinnin ja robotiikan opetukseen liittyvä kehittämistyö sekä opettajien koulutus tällä alalla. Erityistä huomiota kiinnitetään monipuoliseen ohjelmoinnin ja robotiikan taitojen kehittämiseen 2000-luvun taitojen oppimisen tukena.
Syksyn 2014 aikana 560 opettajaa ja opettajaksi opiskelijaa osallistui Kiinnostaako koodaus ja robotiikka -tapahtumiin kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.
Koulutuspalautteista nousi toive jatkokoulutuksen järjestämiseksi. Toiveita kuunneltiin ja jatkokoulutus järjestettiin maaliskuussa Helsingin yliopiston Opettajankoulutuslaitoksella. Päivään osallistuneissa oli laaja kirjo lasten ja nuorten kanssa toimivia varhaiskasvatuksesta lukioon ja kirjastoista yrityksiin.
Jatkokoulutuspäivän aloituksessa tutustuttiin ohjelmoitavan Sphero -pallorobotin mahdollisuuksiin pelillisen ja leikillisen oppimisen tukena. Tämän jälkeen koulutukseen osallistuneet työskentelivät pajoissa, joissa tutustuttiin Arduinoihin, tehtiin geometrista taidetta Racket -kielellä sekä syvennyttiin EV3 robottien hyödyntämiseen fysiikan opiskelussa sekä oppiainerajoja ylittävässä opetuksessa.
Opettajat kokevat lähitapaamiset tehokkaana, personoituna tapana tutustua uuteen asiaan.
Jatkokoulutuspäivä toimii hyvänä esimerkkinä tapahtumasta, joita opettajat toivovat, joista opettaja kokee hyötyvänsä ja joiden jälkeen on helppoa lähteä viemään opittua asiaa omaan luokkaan: ”Loistava, konkreettinen koulutuspäivä. Hienoa, että saimme valtaosan päivästä itse tehdä, kokeilla ja kysellä. Näitä vaan lisää.”
Teksti ja kuva: Kati Sormunen, Minna Kukkonen ja Tiina Korhonen.