Från skogen till mikroskopet! – stöd för forskningsbaserad inlärning och undervisning

Riksomfattande LUMA-center Finland kommer att ordna ett “Från skogen till mikroskopet”-pilotprojekt 2015-2016 i Åbo med omnejd. Med projektet stöds den läromodell som den nya läroplanen vill nå och igångsätta denna modell på ett innovativt sätt. Projektet erbjuder färdigt planerade lektioner i skolans närmiljö under ledning av egentliga Finlands toppexperter.

I projektet Från skogen till mikroskopet stöds användandet av naturområden i närheten av skolan, så som skog och ängsmarker, som undervisningsmiljö. I ledning av sakkunniga guider görs exkursioner där vanliga insekter och växter samlas in.

Provexemplaren undersöks först i naturen med ett USB-mikroskop och senare i klassen med ett vanligt ljusmikroskop. I ett senare skede får eleverna se motsvarande provexemplar i förstoring i ett elektronmikroskop, antingen i samband med ett besök till forskningsanstalten eller elektroniskt på distans. Samtidigt blir eleverna bekanta med forskningsanstaltens verksamhet och forskarnas arbete.

I pilotskedet deltar tre skolor från Åboregionen. I en av dessa skolor går undervisningen på svenska. Den första “forskningsutflykten” (exkursionen) ordnas i början av maj. Som guider fungerar nio biologer och biologistuderande från Turun Yliopisto och Åbo Akademi.

I samband med projektet ämnas också att producera undervisningsmaterial för årskurs F-6. Detta material skall stöda den forskningsbaserade inlärningen och identifiering av olika organismer. Undervisningsmaterialet produceras för det mesta med hjälp av studeranden och skolornas lärare.

År 2016 kommer självständiga utflykter, med stöd av undervisningsmaterialet, att ordnas i åtminstone två skolor, ett finskspråkigt och ett svenskspråkigt. I slutet av projektet kommer allt material och användbara tips att publiceras på LUMA-centrets hemsida. Därifrån kan det fritt användas av alla lärare och miljöfostrare.

Projektet stöder en mångsidig miljö-, natur- och teknologiuppfostran. Det ska inspirera eleverna och uppmuntra dem till att undersöka och fundera. Även lärarna får färdigheter att ta in nya metoder i planerandet av undervisningen och använda sig av nya undervisningsmetoder.

Text och foto: Helen Cooper