Esittely
Hankkeen aikana on kehitetty yläkouluun soveltuvia fysiikan tehtäväkokonaisuuksia, jotka tukevat fysiikan oppimisen lisäksi oppilaiden argumentointitaitojen kehittymistä. Argumentointitaidot korostuvat opetussuunnitelman perusteiden laaja-alaisissa osaamistavoitteissa ja luonnontieteiden oppiainekohtaisissa opetustavoitteissa.
Hankkeessa kehitetyissä tehtäväkokonaisuuksissa tarkastellaan ”ihmeellisiä” fysiikan ilmiöitä, joiden käyttäytyminen on usein ristiriidassa oppilaiden ennakkokäsityksen kanssa. Tehtäväkokonaisuudet ohjaavat oppilaita muodostamaan perusteltuja väittämiä, eli argumentteja, ilmiöstä saatavan havaintoaineiston pohjalta.
Tehtäväkokonaisuuksien lisäksi hankkeessa on kehitetty argumentointia ja kysymysten käyttöä käsittelevä verkkokurssi Ajattelu- ja keskustelutaitoja luonnontieteisiin! – Kysymykset ja argumentointi kouluopetuksessa ». Kurssi on suunnattu opettajille ja sen tavoitteena on lisätä heidän valmiuksiaan painottaa argumentointia luonnontieteiden ja ympäristöopin opetuksessa. Verkkokurssin lisäksi opettajille järjestetään koulutustilaisuuksia argumentointia painottavasta luonnontieteiden kouluopetuksesta. Osana koulutustoimintaa opettaja voi kokeilla argumentoinnin painottamista yhteistyössä hankevetäjän kanssa.
Kirjoituksia hankkeesta
Argumentointi luonnontieteissä ja sen painottamisen mahdollisuudet luonnontieteiden kouluopetuksessa »
Argumentoitia painottava luonnontieteen kouluopetus – Katsaus tavoitteisiin »
Argumentointi auttaa ilmiöiden ihmetyksestä fysiikan oppimiseen »
Piilotetut virtapiirit – esimerkki fysiikan sähköisistä oppimateriaaleista »
Materiaalit opetustyön tueksi
Asteet: perusopetus, luokat 7-9
Oppiaineet: fysiikka
Kuvaus: Aineisto sisältää fysiikan tehtäväkokonaisuuksia, joissa painottuvat fysiikan ihmeelliset ilmiöt ja argumentointi. Tehtäväkokonaisuuksilla pyritään tukemaan fysiikan kouluopetuksen tutkimuksellisuutta. Lisäksi tehtäväkokonaisuudet luovat puitteita oppilaiden argumentointitaitojen huomioimiselle fysiikan kouluopetuksen kontekstissa.
Tyyppi: muu tukimateriaali opettajille, (oppi)materiaalia oppilaiden käyttöön
Avainsanat: ihmeelliset fysiikan ilmiöt, argumentointi, väite, perustelu, havaintoaineisto, keskustelu, pohdinta
Verkkokurssi
Hankkeen aihetta käsitellään tarkemmin verkkokurssilla Ajattelu- ja keskustelutaitoja luonnontieteisiin! – Kysymykset ja argumentointi kouluopetuksessa ». Kurssi on suunnattu ala- ja yläkoulun opettajille. Kurssilla perehdytään kysymysten ja argumentoinnin painottamiseen luonnontieteiden kouluopetuksessa. Verkkokurssi löytyy Helsingin yliopiston MOOC-ympäristöstä, jonne kuka hyvänsä voi luoda oman MOOC-tunnuksen. Alustalle voi kirjautua myös Haka-tunnuksilla.
Verkkokurssi on toteutettu yhteistyössä Hyvä kysymys! -hankkeen kanssa.
Julkaisuja
- Kesonen, M., Leinonen, R. & Asikainen, M. (2019). Applying a simple model aiding in understanding the acceleration of a bungee jumper. Physics Education, 54(4).
- Kesonen, M., Saarenoja, R., Leinonen, R. & Asikainen, M. (2019). Lukiolaisten perustelutaitojen parantaminen lämpöopissa MAOL-LUMA-yhteistyönä. Dimensio.
- Kesonen, M. (2015). Argumentointi auttaa ilmiöiden ihmetyksestä fysiikan oppimiseen. LUMA-sanomat.
- Kesonen, M. (2016). Piilotetut virtapiirit – esimerkki fysiikan sähköisistä oppimateriaaleista. LUMA-sanomat.
- Kesonen M., Leinonen, R., Asikainen, M. & Hirvonen, P. (2017). Argumentointia painottava luonnontieteen kouluopetus – katsaus tavoitteisiin. FMSERA Journal, 1(1), 43-53.
- Kesonen, M., Ohvanainen, J., Hietala, J., Ikonen, K., Asikainen, M. & Hirvonen, P. (2017). Tulta, kiveä ja yritysyhteistyötä. Dimensio, 2017(5), 30-35.
- Kesonen, M., Leinonen, R., Herranen, J., Asikainen, M. & Hirvonen, P. (2017). Argumentointi luonnontieteissä ja sen painottamisen mahdollisuudet luonnontieteiden kouluopetuksessa. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 2(4), 6-15.
- Kinnunen, J. (arvioinnissa). Opiskelijoiden argumentointi ja fysiikan sisältötiedon osaaminen perusopintotason työ-energia- ja impulssi-liikemääräperiaatteiden tehtävissä. Pro gradu -tutkielma, Fysiikan ja matematiikan laitos, Itä-Suomen yliopisto.
- Leinonen, R., Kesonen, M. & Hirvonen, P. (2016). Hidden circuits and argumentation. Physics Education, 51(6).
- Martikainen, M. (2016). Opettajien näkemyksiä argumentaation käytöstä fysiikan perusopetuksen yläluokilla. Pro gradu -tutkielma, Fysiikan ja matematiikan laitos, Itä-Suomen yliopisto.
- Naakka, A. (2017). Benji-hyppääjän nopeuden tarkastelu ajan ja paikan suhteen. Kandidaatintutkielma, ohjaaja Kesonen, M., Fysiikan ja matematiikan laitos, Itä-Suomen yliopisto.
Yhteyshenkilöt
- Mikko Kesonen, Itä-Suomen yliopisto, mikko.kesonen@uef.fi