Ohjelmointia Scratch-ohjelmalla

Koulutus on osa LUMA SUOMI -ohjelman hanketta Oppiaineet ja opettajat integroivaa tietotekniikan ja ohjelmoinnin opetusta.

Hankkeen kuvaus »

Koulutus sisältää sekä alkeis- että jatkokoulutuksen. Koulutusten tarkemmat tiedot ja kuvaukset on esitelty alla.

Ohjelmointia Scratch-ohjelmalla, alkeet

Aika ja paikka: maanatai 26.8.2019 klo 15.00-18.00, Vaasan yliopisto (Wolffintie 34)
Yhteyshenkilö: Hanna Hankaniemi, hanna.hankaniemi@uwasa.fi

Tavoitteet:

  • Tukea opettajia syksyllä 2016 voimaan tulleen opetussuunnitelman perusteiden käyttöönotossa, erityisesti tieto- ja viestintätekniikan osalta.
  • Perustella, miksi ohjelmointia tulisi opettaa osana eri oppiaineita ja antaa ideoita, miten sen voisi tehdä.
  • Tutustuttaa opettajat Scratch-ohjelmointiympäristöön ja koodata esimerkkipelinä pedagoginen peli.

Kenelle: Koulutus on suunnattu 3.-6.-luokkien opettajille, jotka haluavat saada ensikosketuksen ohjelmointiin sekä rikkoa omia ennakkoluuloja tai tulla kertaamaan Scratch-ohjelman käyttöä. Osallistuminen ei vaadi aikaisempaa kokemusta ohjelmoinnista. Ei ole väliä mitä oppiaineita opetat, tätä ohjelmaa voi hyödyntää kaikki.

Koulutuksen sisältö ja eteneminen:

  • Katsaus ohjelmointiin opetussuunnitelman perusteissa ja käytännössä eri luokka-asteilla.
  • Hand`s on: Scratch-ohjelmointiympäristön kokeileminen ja pedagogisen esimerkkipelin koodaus.
  • Ohjelmointiympäristön vapaata kokeilua ohjaajan avustuksella.
  • Peliprojekti koulussa: toteutuneita esimerkkejä oppiaineita ja opettajia yhdistävistä peliprojekteista.

Lisätietoja: Jokainen osallistuja tarvitsee koulutukseen oman tietokoneen, jonka saa yhdistettyä nettiin. Hiiren käyttöä koulutuksessa suositellaan lämpimästi.

Hinta: Ilmainen

Ohjelmointia Scratch-ohjelmalla, jatko

Aika ja paikka: tiistai 22.10.2019 klo 15.00-18.00, Vaasan yliopisto (Wolffintie 34)
Yhteyshenkilö: Hanna Hankaniemi, hanna.hankaniemi@uwasa.fi

Tavoitteet:

  • Tukea opettajia Scratch-ohjelman käytössä sekä antaa lisää varmuutta ohjelman käyttöön.
  • Antaa ideoita, vaihtoehtoja ja esimerkkikoodia erilaisten pelilogiikoiden ja -tapahtumien toteuttamiseen.
  • Jakaa kokemuksia ohjelman käytöstä opetuksessa.

Kenelle: Koulutus on suunnattu 3.-6. luokan opettajille, jotka haluavat syventää ja vahvistaa Scratch-ohjelmointiohjelman käyttötaitojaan ja tutustua astetta monimutkaisempaan koodiin. Osallistuminen edellyttää ohjelman perusasioiden osaamista.

Koulutuksen sisältö ja eteneminen:

  • Hand`s on: Ohjelmointia Scratch-ohjelmointiympäristössä: koodiesimerkkeinä mm. liikkuminen nuolilla, seinät, kenttien teko, kloonien käyttö, ampuminen ja ajastimen käyttö.
  • Ohjelmointiympäristön vapaata kokeilua ohjaajan avustuksella. Tarjolla paljon apumateriaalia ja koodiesimerkkejä eri toimintojen koodaamiseen.
  • Ohjelman käyttö omassa opetuksessa: kokemuksia.

Lisätietoja: Jokainen osallistuja tarvitsee koulutukseen oman tietokoneen, jonka saa yhdistettyä nettiin. Hiiren käyttöä koulutuksessa suositellaan lämpimästi.

Hinta: Ilmainen

Evästeasetukset
LUMA SUOMI -ohjelma

Käytämme tällä sivustolla evästeitä, jotta voimme parantaa verkkosivujemme toimintaa ja tarjota sinulle parhaan käyttökokemuksen. Evästeet tallennetaan selaimeesi. Evästeet tunnistavat sinut kun palaat samalla selaimella sivustollemme ja auttavat meitä ymmärtämään, mitkä sivuston osat ovat kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä.

Voit muokata tässä näkymässä kaikkia evästeasetuksiasi sivustomme osalta.

Välttämättömät evästeet

Jos haluat tallettaa selaimeesi sivustoamme koskevat evästeasetukset, hyväksy välttämättömät evästeet.

Kolmansien osapuolten evästeet

Käytämme tällä sivustollamme mm. Google Analytics -palvelua kerätäksemme tietoa sivustolla vierailijoiden määrästä ja suosituimmista sisällöistä.

Näiden evästeiden hyväksyminen auttaa meitä kehittämään sivustoamme.