Viime vuosien tutkimukset ovat osoittaneet, matematiikka kiinnostaa nuoria yhä vähemmän. LUMA SUOMI -ohjelman kehittämishanke Mielekäs matikka pyrkii tekemään matematiikan oppimisesta mielekkäämpää. Käytännössä hankkeen aikana tullaan järjestämään kerhotoimintaa lapsille ja nuorille sekä täydennyskoulutusta opettajille.
Matematiikan merkitys tutuksi virtuaalikerhossa
Vaikka matematiikkaa on kaikkialla ympärillämme, sen merkitys yksilölle ja yhteiskunnalle ei kuitenkaan ole selkeästi näkyvillä.
Mielekäs matikka -kehittämishankkeessa kehitetään ja pilotoidaan uusi, kokonaan verkossa toteutettava matematiikkakerho, jonka tarkoituksena on välittää tietoa matematiikan merkityksestä nykymaailmassa ja työelämässä.
Yläkoululaisille ja lukiolaisille suunnattu kerho pilotoidaan syksyllä 2015. Pilottikerho sisältää viisi innostavaa videota matematiikan ja tilastotieteen käytöstä. Ne sisältävät lyhyen alustuksen sekä kunkin kerran aiheeseen liittyvän toiminnallisen aktiviteetin.
Kerhon teemana ovat inversio-ongelmat ja biomatematiikka. Niiden sovelluksia ovat esimerkiksi lääketieteellinen kuvantaminen, tekoääni sekä tartuntatautien leviämisen tutkimus.
Mikäli oppilaitoksestasi löytyy innostusta ryhtyä testaamaan kerhokonseptia, voit ottaa yhteyttä hankkeen koordinaattoriin.
Kirjastot matematiikkakerhojen uutena kohtauspaikkana
Kirjasto tuo kerhotoimintaan uudenlaisen oppimisympäristön. Siellä kerhojen tuomista onnistumisen elämyksistä pääsevät nauttimaan myös sellaiset lapset, jotka eivät viihdy koulussa ja jotka eivät osallistuisi koulussa järjestettävään kerhoon.
Pääkaupunkiseudun kirjastot tarjoavat kerhotoimintaa eri-ikäisille. Esimerkiksi alakoululaisille suunnatut Pulmaario-kerhot toteutetaan OKM:n tuella yhteistyössä HelMet-kirjastoverkon kanssa.
Pulmaario-kerhojen yhteyteen on tarkoitus kehittää aivan uusi vertaistuen muoto, jossa kerhon ohjaajina toimivat koulutuksen saaneet nuoret aikuiset.
Täydennyskoulutuksia uudenlaisista opetusmenetelmistä ja teknologian opetuskäytöstä
Suomessa on viime vuosina kehitetty useita uudenlaisia matematiikan opetuksen työtapoja, jotka korostavat mielekkyyttä ja ymmärtämistä sekä oppijan roolia, kokemuksellisuutta ja toiminnallisuutta. Esimerkkejä tällaisista työtavoista ovat Helsingin yliopiston matematiikan ja tilastotieteen laitoksen tehostettu kisällioppiminen sekä Pekka Peuran käynnistämä yksilöllisen oppimisen opetusmalli.
Mielekäs matikka -hankkeen puitteissa järjestetään opettajille täydennyskoulutusta uusiin menetelmiin ja työtapohin liittyen. Opetusmenetelmien lisäksi täydennyskoulutusta järjestetään myös sähköistyvän arvioinnin edellyttämistä vaatimuksista.
Esimakua täydennyskoulutuksista saat tutustumalla esimerkiksi keväällä 2015 järjestetyn GeoGebra-koulutuksen opetusvideoihin.
Teksti: Juha Oikkonen ja Jenni Räsänen.