Opettajatiimit ideoivat uutta tutkimukselliseen opetukseen

Koulutuksesta kouluun -hanke vahvistaa tiimiopettajuutta ja kokeellista työskentelyä alakoulussa. Voiko opettajuus olla joukkuelaji?

Kevään 2015 aikana on Helsingissä, Lahdessa, Jyväskylässä ja Joensuussa toteutettu ympäristö- ja luonnontiedon kokeellisia projekteja yhteistyössä yliopistojen ja alakoulun opettajien kanssa.

LUMA SUOMI-ohjelmaan kuuluvan Koulutuksesta kouluun -hankkeen teemana on tutkimuksellinen lähestymistapa ja luonnontieteiden ja matematiikan opetuksen eheyttäminen perusopetuksen luokilla 1–6. Tärkeitä tavoitteita ovat oppilaiden, opettajaopiskelijoiden ja luokanopettajien taitojen ja motivaation edistäminen erilaisia työtapoja, välineitä ja oppimisympäristöjä hyödyntävässä opetuksessa.

Tutkijoiden ohjauksessa työskennelleet luokanopettajat ja opettajaopiskelijat ovat yhdessä ideoineet, kehittäneet ja toteuttaneet tutkimuksellista lähestymistapaa soveltavia opetuskokonaisuuksia. Koottuja kokemuksia ja arviointituloksia käytetään tutkimuksellisten opetuskokonaisuuksien tuottamiseen.

Kokeilujen lisäksi on kartoitettu oppilaiden motivaatiota kokeelliseen työskentelyyn ja tutkittu noviisi- ja eksperttiopettajien yhteistyötä.
Suunnittelu ja toteutus tapahtuvat opiskelijoista ja opettajista muodostuvissa tiimeissä. Osallistujat saavat kokemuksia tiimiopettajuudesta ja jaetusta asiantuntijuudesta sekä verkostoituvat LUMA-aineiden opetuksessa.

 

Lisätietoja:
Sari Havu-Nuutinen, Itä-Suomen yliopisto, sari.havu-nuutinen@uef.fi
Anna Uitto, Helsingin yliopisto, anna.uitto@helsinki.fi
Jan Lundell, Jyväskylän yliopisto, jan.lundell@jyu.fi
Aulikki Laine, Luontokoulu Tikankontti, aulikki.laine@luontokoulut.fi

Teksti: Sari Havu-Nuutinen. Kuvat: Anttoni Kervinen.