Oppilaan lisäksi myös opettaja ansaitsee omakohtaisia elämyksiä matematiikassa ja sitä kautta syntyneitä oivalluksia. Matikakkukko-hankkeessa halutaan tukea matikkakokemusten ja oivallusten syntyä toiminnallisella oppimisella ja matematiikan apuvälineillä.
Valtakunnallisen LUMA SUOMI -kehittämisohjelman matematiikan osiossa käynnistyi tänä keväänä Matikkakukon koordinoima ja toteuttama matematiikan opetuksen kehittämishanke Toiminnallisuus käsitteen opetuksen ja oppimisen pohjana matematiikassa.
Hankkeessa rikastetaan matematiikan opetusta ja oppimista uuden opetussuunnitelman perusteiden viitoittamaan suuntaan. Tavoitteisiin pyritään koulukohtaisella opastuksella ja täydennyskouluttamalla opettajia.
Kuopiossa Matikkakukon täydennyskoulutuksiin osallistuneiden opettajien mukaan opettajan oman matemaattisen ajattelun syventäminen, toimintakulttuurin muutos sekä verkostoituminen ovat mahdottomia päivän tai parin pikakoulutuksella. Tästä syystä hankkeen päätoimintatavaksi valikoitui pitkäkestoinen koulutussarja.
Lähikoulutuspäiviä järjestetään noin yksi kuukaudessa ja jokainen opettaja osallistuu keskimäärin 10-14 koulutuspäivään. Osa koulutuksista on yhteisiä kaikille peruskoulun opettajille, osa suunnattu erityisesti joillekin luokkatasoille.
Koulutusten pääpaino on ymmärtävän oppimisen tukemisessa ja ohjaamisessa. Matematiikkaa lähestytään toiminnallisen oppimisen kautta käyttäen konkreettisia oppimisvälineitä ja kielentämistä.
Tekemisen lomassa opettajat pääsevät myös keskustelemaan matematiikan oppimis- ja opetusvälineiden haasteista ja mahdollisuuksista ja käyttäjäkokemuksista.
Keskeisinä sisältöinä ovat kymmenjärjestelmä, lukukäsite, murto-, desimaali- ja prosenttiluvut. Koulutusten myötä opettajat saavat käyttöönsä opetusmenetelmiä ja työtapoja, joiden avulla käsitteet konkretisoituvat oppilaan kokemusmaailmaan.
Täydennyskoulutusten lisäksi vierailemme halukkailla kouluilla antamassa tukea ja neuvontaa matematiikan opetuksen kehittämiseen.
Innostuneen työkaverin kanssa on helpompi vaikuttaa kuin yksin
Mukana olevista kouluista pyrittiin saamaan hankkeeseen vähintään kolme opettajaa. Kun opettajalla on omassa koulussa innostunut kollega, heillä on paremmat mahdollisuudet vaikuttaa koko koulun toimintakulttuuriin.
Koulutussarjan tarkoituksena on mahdollistaa ja vahvistaa keskustelua matematiikan opetuksesta paitsi koulussa myös koulujen, kouluasteiden ja kuntien toimijoiden kesken.
Opettajat orientoituivat puolentoista vuoden koulutusrupeamaan kirjoittamalla itselleen kirjeen, jossa he pohtivat suhdettaan matematiikkaan, omiin koulumuistoihinsa, matematiikan oppimiseen ja opettamiseen.
Kirje toimii koulutussarjan lopuksi itsereflektoinnin apuna. Opettajat voivat kirjeen kautta verrata ajatuksiaan hanketta edeltäviin tuntemuksiinsa. Näin myös me kouluttajat saamme arvokasta, vaikkakin epävirallista, tietoa koulutuksen vaikuttavuudesta.
Koulutukset jatkuvat vuoden 2016 loppuun saakka. Tulevana syksynä pidetään seuraavat koulutukset:
- Lukukäsitteen kehittyminen (alakoulu)
- Peruslaskutoimitukset (yläkoulu)
- Sanalliset selväksi (alakoulu)
- Kymmenjärjestelmän ymmärrys (ala- ja yläkoulu)
- Murto-, desimaali- ja prosenttiluvut I(alakoulu)
- Yhtälöt ja suhde (yläkoulu)
- Murto-, desi- prosenttiluvut II(ala- ja yläkoulu)
Mielenkiinnolla seuraamme, millaisia keskusteluja, verkostoitumista ja uusia toimintatapoja kouluilla koulutussarjan aikana käynnistyy!
Teksti ja kuvat: Jani Turunen ja Tuula Pesonen.