Oppilaat etenevät metsästä mikroskoopille

“Se oli todella mielenkiintoinen paikka.” ”Ajattelin, kuinka paljon eläimiä siellä oli.” ”Mikroskooppijutut olivat kiinnostavimpia asioita.” ”Esittelijät olivat hyviä, koska he osasivat vastata kaikkeen.” ”Ensi kerralla voitaisiin olla kauemmin.” Näin luonnehtivat neljäsluokkalaiset vierailuaan yliopistolle, joka toteutettiin LUMA SUOMI -kehittämisohjelmaan kuuluvan Metsästä mikroskoopille! -hankkeen puitteissa.

Jokilaakson koulun (ent. Liedon Kirkonkulman koulun) neljäsluokkalaiset vierailivat Åbo Akademin ja Turun yliopiston luonnontieteiden laitoksilla lokakuussa 2015. Opettajansa Pia Pessin johdolla luokka 4A kävi tutustumassa Eläinmuseoon sekä elektronimikroskopiaan. Samalla käynnillä oli mukana kaksi rinnakkaisluokkaa. Ryhmiä kierrätettiin eri pisteissä, joissa he pääsivät katsomaan erilaisia säilöttyjä näytteitä ja kokeilemaan mikroskopointia sekä optiikan kokeita.

Oppaina toimivat Metsästä mikroskoopille! –hankkeen keväällä toteutetuilta retkiltä tutut Turun yliopiston työntekijät Anssi TeräsKari Kaunisto ja Jaani Tuura sekä Åbo Akademin biologian opiskelijat Stefan Husa ja Jessica Hokkanen. Mukana olivat myös molempien yliopistojen elektronimikroskooppivastaavat Markus Peurla ja Linus Silvander.

Kaikkiaan yliopistoilla järjestettiin neljä vierailupäivää. Niiden aikana kohteissa kiersi parisataa varsinaissuomalaista koululaista. Opastuksia toteutettiin sujuvasti suomeksi sekä ruotsiksi, ja havaintojen aikaansaama ihmetys välittyi kielestä riippumatta. Videolta voi katsoa koosteen turkulaisen Cygnaeus Skolanin kakkosluokkalaisten kokemuksista.

Vierailut olivat paitsi ilmeisen mieluisia oppilaille ja opettajille, myös hieno kokemus yhteistyöstä kahden turkulaisen yliopiston innostuneiden, vapaaehtoisesti mukana olleiden osaajien kesken.

“Tällaisiin vaan kuuluu osallistua, jos pyydetään mukaan. Lapsille tällaiset on hienoja ja mieleenpainuvia kokemuksia”, totesi Markus Peurla, kun häntä pyydettiin mukaan vierailujen toteutukseen.

Hankkeessa onkin toteutunut erinomaisesti yliopistojen ns. kolmas tehtävä yhteiskunnallisena vaikuttajana. Tarjoamalla tämä esimerkinomainen tilaisuus hankkeeseen osallistuville koululuokille pyrittiin vahvistamaan koulujen yhteyksiä yliopistoon. Turun yliopiston eläinmuseo toivookin koulujen käyvän aktiivisemmin tutustumiskäynneillä. Myös Linus Silvander esittelee mielellään pyyhkäisyelektronimikroskooppiaan ryhmille.

Opettajia kannustetaan huomioimaan opetussunnitelmissaan yliopistojen tarjoamat vierailumahdollisuus ja olemaan myös itsenäisesti yhteydessä yliopiston asiantuntijoihin alueen LUMA-keskuksen kautta. Pitkät välimatkatkin yliopistoihin voidaan kuroa umpeen etäyhteystyökaluilla, jotka mahdollistavat vaikkapa elektronimikroskopoinnin seuraamisen koulusta käsin.

Teksti: Helen Cooper.