Ledivalaistut lapaset – elektroniikka ja ohjelmointi kohtaavat askartelun

Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskuksella tutustuttiin kädentaitojen ja teknologian yhdistämiseen ja pohdittiin, voisiko tällaisen lähestymistavan kautta lisätä kaikkien sukupuolten kiinnostusta elektroniikkaa ja ohjelmointia kohtaan.

Syyskuisena iltapäivänä Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskuksella Joensuussa kokoonnuttiin pienellä opettajaporukalla kuulemaan ja kokeilemaan, miten elektroniikkaa voi yhdistää perinteisiin käsitöihin ja askarteluun.

Kokoontumisen järjesti LUMA-keskuksen Kyvyt ja kiinnostus sukupuolen edelle -hanke, joka pyrkii lisäämään erityisesti peruskouluikäisten tyttöjen kiinnostusta luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opiskelua kohtaan.

Hanke kuuluu kansalliseen LUMA SUOMI -kehittämisohjelmaan, jonka tavoitteena on kohentaa luonnontieteiden ja matematiikan kiinnostavuutta peruskoulussa ja kannustaa nuoria valitsemaan näiden aineiden opintojaksoja lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa.

Teknologialla ja elektroniikalla maustettuja käsityö- ja askarteluideoita opettajille esittelivät joensuulaiset Carolina Islas Sedano ja Liisa Tahvanainen, jotka vetävät harrastuksenaan Fear4Electronics -projektia kannustaakseen ihmisiä teknologian käyttäjistä sen kehittäjiksi iästä ja sukupuolesta riippumatta. Heidän käsittelyssään esimerkiksi neulottu lapanen saa sisälleen ledejä ja niiden syttymistä ja sammumista ohjailevan pienen mikropiirin, jotka tekevät lapasista oivalliset ulkoiluun syksyn pimenevissä illoissa.

Kädentaitoja ja teknologiaa yhdistävien töiden kirjo on laaja. Virtapiirejä ja ohjelmoitavia alustoja voi liittää askartelu- ja kuvataidetöihin, tekstiileihin ja neuleisiin kuin myös teknisen käsityön puolella käytettäviin materiaaleihin. Vain mielikuvitus on rajana.

Kannustusta sekä tytöille että pojille

Kyvyt ja kiinnostus sukupuolen edelle -hankkeen vetäjä Kirsi Ikonen näkee Islas Sedanon ja Tahvanaisen ideat erittäin kiinnostavina pedagogisesta näkökulmasta.

”Sähkö, elektronisten laitteiden toiminta ja ohjelmointi kiinnostavat tyttöjä erityisen vähän fysiikan ja teknologian saralla. Toisaalta tyttöjä näyttää innostavan käsitöihin ja askarteluun kytkeytyvien luovuuden ja estetiikan tajun soveltaminen. Tällaisessa toiminnassa on potentiaalia tyttöjen kannustamisessa elektroniikan ja ohjelmoinnin pariin. Samalla voidaan myös kannustaa poikia käyttämään materiaaleja aiempaa monipuolisemmin.”

”Tämä ei ole pelkkä sukupuolikysymys. Yksilöiden kiinnostuksen kohteet ovat erilaisia, minkä vuoksi opetuksessa on tärkeää tarjota monipuolisia lähestymistapoja niin sähkön kuin muidenkin fysiikan ilmiöiden tarkastelemiseen”, Ikonen jatkaa.

Myös opettajat näkivät käsityö- ja askarteluideat myönteisinä opetuksen kannalta.

”Niissä oli esillä uudenlainen näkökulma käsitöiden tekemiseen. Yksinkertaisilla töillä voisi varmasti aloitella oppilaiden kanssa ja tutustuttaa heidät näin teknologian pariin”, kommentoi luokanopettaja Tiina Matveinen.

”Valmis tuotos on niin sanotusti omaa tuotantoa, jolloin sen arvokin on paljon suurempi. Tämä palvelee mielestäni erityisesti niitä oppijoita, joiden oppimistyyli on joku muu kuin se perinteinen pänttääminen”, sanoo erityisluokanopettaja Mikko Vauhkonen.

Opettajat pääsivät kokeilemaan ideoita käytännössä

Opettajien käsissä syntyi onnittelukortteja, joihin integroitiin ledin ja pariston muodostama tasavirtapiiri. Käytössä oli perinteisten askartelumateriaalien lisäksi muun muassa kupariteippiä sekä sähköä johtavaa lankaa ja mustetta. Askartelun tohinassa täytyi pohtia erilaisia tasavirtapiireihin liittyviä käsitteitä, kuten avoin ja suljettu virtapiiri, komponenttien napaisuus, sarja- ja rinnankytkentä ja kytkin.

”Työskentelytavassa kehittyvät myös ongelmanratkaisutaidot, koska aina asia ei toiminutkaan juuri niin kuin oli suunnitellut”, lisää matemaattisten aineiden opettaja Timo Kukkonen.

”Minua kiinnostaisi yhdistää elektroniikkaa käyttöesineisiin, kuten neule-, kirjonta- ja ompelutöihin. Jäin vielä hieman epäilevälle kannalle siitä, kuinka elektroniikka toimii esimerkiksi lapasissa. Ne kun ovat usein aika kovassa käytössä”, kommentoi yläkoulun tekstiilityön opettaja Leena Korhonen.

Kädentaidot ja teknologian yhdistävän toiminnan jalostamista perusopetukseen sopivaksi jatketaan yhteistyössä Kyvyt ja kiinnostus sukupuolen edelle -hankkeen, Fear4Electronics-projektin ja peruskoulun opettajien kanssa.

Ikonen näkee tärkeänä lisätä tyttöjen harrastuneisuutta poikien suosiossa olevien elektroniikan ja ohjelmoinnin parissa myös kouluopetuksen ulkopuolella.

”Sukupuolittuneet harrastukset selittävät osittain sukupuolten välisiä eroja oppimisessa ja vaikuttavat myös koulutuksen ja työmarkkinoiden sukupuolen mukaiseen eriytymiseen”.

Teksti: Kirsi Ikonen. Kuvat: Kirsi Ikonen ja Liisa Tahvanainen.