Digismart-hanke tarttuu tietoyhteiskunnan turvallisuuteen ja tietoturvatietoisuuteen lasten ja nuorten näkökulmasta: miten monipuolisesta asiasta on kysymys, mitä tietoturvariskejä verkossa voi kohdata sekä miten paljon näihin asioihin voi omalla toiminnallaan vaikuttaa.
Tietotekniikkaa ja tietoverkkojen palveluja käytetään yhä aktiivisemmin ja monipuolisemmin jo pienestä pitäen.
Käyttö vaihtelee iän mukaan. Peruskoulun seitsemännälle luokalle siirryttäessä saavutetaan useimpien suosituimpien verkkopalveluiden asettama käyttöoikeuden ikäraja (13 v), mikä lisää käyttöä entisestään. Kuitenkin tässä iässä karttunut käyttökokemus ja tekninen ymmärrys on useimmilla vielä melko vähäistä eikä tieturvatietämys ole riittävän korkealla tasolla tietotekniikan ja tietoverkon palvelujen käyttötapoihin verrattuna.
Erityisesti luotetaan liian paljon muiden tietoverkon käyttäjien hyvään tahtoon ja rehellisyyteen, ei tiedosteta verkkoon laitetun tiedon ikuisuutta, eikä kanneta riittävästi huolta musiikin, elokuvien ja ohjelmistojen laittomasta latauksesta mahdollisesti aiheutuvista seuraamuksista. Myöskään sosiaalisen median sekä mobiili- ja verkkopelien käyttöön liittyviä tietoturvariskejä ei tiedosteta.
LUMA–SUOMI -kehittämisohjelmaan kuuluvan Digismart-hankkeen tavoitteena on herättää kiinnostusta ja tietoisuutta tietoyhteiskunnan turvallisuuteen: miten monipuolisesta asiasta on kysymys, mitä uhkia ja riskejä on, sekä miten paljon näihin voi omalla toiminnallaan vaikuttaa.
Hankkeessa kartoitetaan nykytilannetta sekä laaditaan ikäluokalle sopivia aktivoivia ja ajankohtaisia opetuskokonaisuuksia, joita pilotoidaan yhteistyössä koulujen kanssa. Materiaali julkaistaan avoimesti kaikkien käyttöön kahdella kielellä.
Sammanfattning på svenska:
Datateknik och nätverk används allt mer aktivt och mångsidigt av barn och unga. Målsättningen med detta projekt är att väcka intresse och främja förståelse för säkerhetsaspekter i det digitala samhället. Inom projektet utvecklas aktiverande DigiSmart-undervisningspaket för årskurs sju kring frågor som berör tekniken och dess applikationer samt områden som etik, personlig integritet och upphovsrätt.
Materialet piloteras i samarbete med ett urval pilotskolor och kommer vid projektets slut att göras öppet tillgängligt för alla på två språk.
Teksti: Linda Mannila