Introduktion
Inom projektet har utvecklats arbetspaket i fysik som lämpar sig för högstadiet. Förutom att stöda inlärningen av fysik utvecklar paketen även elevernas förmåga att argumentera. I grunderna för läroplanen betonas förmågan att argumentera både inom målen för mångsidig kompetens samt inom de läroämnesspecifika undervisningsmålen för naturvetenskaper.
De arbetspaket som har utvecklats inom projektet granskar ”häpnadsväckande” fenomen inom fysiken, vars beteende ofta strider mot elevernas förhandsuppfattning. Arbetspaketen handleder eleverna att bilda motiverade påståenden, dvs. argument, utifrån de observationsdata de får genom att iaktta fenomenet.
Förutom arbetspaketen har projektet även gett upphov till en webbkurs i argumentation och utnyttjande av frågor Tanke- och diskussionsförmåga inom naturvetenskaper! – Frågor och argumentering i skolundervisningen ». Kursen är riktad till lärare och är avsedd att öka deras beredskap att betona argumentation inom undervisningen av naturvetenskaper och omgivningslära. Utöver webbkursen ordnas även utbildningar för lärare om argumentationsbaserad skolundervisning i naturvetenskaper. Under utbildningen kan läraren pröva på att betona argumentation i undervisningen genom samarbete med projektledaren.
Texter om projektet
Argumentointi luonnontieteissä ja sen painottamisen mahdollisuudet luonnontieteiden kouluopetuksessa »
Argumentoitia painottava luonnontieteen kouluopetus – Katsaus tavoitteisiin »
Argumentointi auttaa ilmiöiden ihmetyksestä fysiikan oppimiseen »
Piilotetut virtapiirit – esimerkki fysiikan sähköisistä oppimateriaaleista »
Material som stöder undervisningen
Nivåer: grundundervisning: årskurs 7–9
Läroämnen: fysik
Beskrivning: Materialet omfattar arbetspaket i fysik som betonar häpnadsväckande fenomen inom fysiken och argumentation. Målet med arbetspaketen är att stöda ett undersökande grepp inom skolundervisningen i fysik. Utöver detta skapar arbetspaketen en ram för beaktande av elevers förmåga till argumentation inom skolundervisningen i fysik.
Typ:övrigt stödmaterial för lärare, (läro)material för elever
Nyckelord: häpnadsväckande fenomen inom fysiken, argumentation, påstående, motivering, observationsdata, diskussion, reflexion
Undersök rörelse – rullande stänger »
Webbkurs
Webbkurs Tanke- och diskussionsförmåga inom naturvetenskaper! – Frågor och argumentering i skolundervisningen » behandlar projektets tema mer på djupet. Kursen riktar sig till låg- och högstadielärare. På kursen lär vi oss betona frågor och argumentation inom skolundervisningen i naturvetenskaper. Webbkursen finns i Helsingfors universitets portal MOOC. Vem som helst kan skapa sig en MOOC-användarprofil. Det går även att logga in i portalen genom Haka-inloggning.
Webbkursen har genomförts i samarbete med projektet Hyvä kysymys!.
Publikationer
- Kesonen, M., Leinonen, R. & Asikainen, M. (2019). Applying a simple model aiding in understanding the acceleration of a bungee jumper. Physics Education, 54(4).
- Kesonen, M., Saarenoja, R., Leinonen, R. & Asikainen, M. (2019). Lukiolaisten perustelutaitojen parantaminen lämpöopissa MAOL-LUMA-yhteistyönä. Dimensio.
- Kesonen, M. (2015). Argumentointi auttaa ilmiöiden ihmetyksestä fysiikan oppimiseen. LUMA-sanomat.
- Kesonen, M. (2016). Piilotetut virtapiirit – esimerkki fysiikan sähköisistä oppimateriaaleista. LUMA-sanomat.
- Kesonen M., Leinonen, R., Asikainen, M. & Hirvonen, P. (2017). Argumentointia painottava luonnontieteen kouluopetus – katsaus tavoitteisiin. FMSERA Journal, 1(1), 43-53.
- Kesonen M., Ohvanainen, J., Hietala, J., Ikonen, K., Asikainen, M. & Hirvonen, P. (2017). Tulta, kiveä ja yritysyhteistyötä. Dimensio, 2017(5), 30-35.
- Kesonen, M., Leinonen, R., Herranen, J., Asikainen, M. & Hirvonen, P. (2017). Argumentointi luonnontieteissä ja sen painottamisen mahdollisuudet luonnontieteiden kouluopetuksessa. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 2(4), 6-15.
- Kinnunen, J. (under bedömningen). Opiskelijoiden argumentointi ja fysiikan sisältötiedon osaaminen perusopintotason työ-energia- ja impulssi-liikemääräperiaatteiden tehtävissä. Avhandling pro gradu, Östra Finlands universitet.
- Leinonen, R., Kesonen, M. & Hirvonen, P. (2016). Hidden circuits and argumentation. Physics Education, 51(6).
- Martikainen M. (2016). Opettajien näkemyksiä argumentaation käytöstä fysiikan perusopetuksen yläluokilla. Avhandling pro gradu, Östra Finlands universitet.
- Naakka, A. (2017). Benji-hyppääjän nopeuden tarkastelu ajan ja paikan suhteen. Kandidatavhandling, Östra Finlands universitet.
Kontaktperson
- Mikko Kesonen, Östra Finlands universitet, mikko.kesonen@uef.fi