Esittely
Milloin viimeksi ompelit valodiodeja kiinni johtavalla ompelulangalla? Miten tehdään vilkkuva heijastin tai lapaset, joissa on sisäänrakennettu valaistus? Uusien elektronisten materiaalien ansiosta on yhä helpompi ja hauskempi toteuttaa omia ideoita, jotka yhdistelevät käsitöiden materiaaleja moderniin teknologiaan ja ohjelmointiin omien tarpeiden ja toiveiden mukaan.
Käsityö 2.0 on oppiaineita yhdistelevä projekti, jossa 2.–6.-luokkien oppilaat tai 7.–9.-luokkien oppilaat saavat tehdä konkreettisia, ohjelmoitavia käsitöitä. Tavoitteena on kehittää luova ja inspiroiva kerhokonsepti, jonka osallistujat saavat suunnitella ja toteuttaa omia projektejaan. Älypuhelinpohjaisessa Talking Tools-ympäristössä osallistujat voivat dokumentoida työnsä ja edistymisensä sekä olla vuorovaikutuksessa kerhon johtajien ja muiden osallistujien kanssa.
Konseptia arvioidaan yhdessä pilottikoulujen kanssa. Tavoitteena on, että hanke tuottaa sen loppuun mennessä materiaaleja, ideoita ja sisältöä, joita käsityönopettajat voivat käyttää esitellessään ohjelmointia opetuksessa.
Materiaalit opetustyön tueksi
Asteet: perusopetus: vuosikurssit 3–6 ja 7–9
Oppiaineet: muut aineet
Kuvaus: Materiaali on suunnattu opettajille, jotka tahtovat ottaa elektroniikan ja ohjelmoinnin osaksi käsityönopetusta (vuosikurssit 3–6 sekä 7–9).
Tyyppi: muu tukimateriaali opettajille
Avainsanat: käsityö, ohjelmointi, elektroniikka, mikro-ohjain, e-tekstiilit, maker-kulttuuri
Yhteyshenkilö
- Linda Mannila, Åbo Akademi, linda.mannila@abo.fi