Monet yläkoululaiset kiinnostuvat ohjelmoinnista robotiikan kautta. LUMA-keskus Saimaan vetämässä Robotiikka-hankkeessa uskotaan, että robottiohjelmointi sopii myös kouluihin ja on hyvä tapa ottaa ohjelmointi osaksi opetusta uuden OPSin tavoitteiden mukaisesti.
LUMA-keskus Saimaan Robotiikka-kehittämishanke sai ”laulavan” lähdön, kun Ruotsin kuningaspari teki vierailun koululle 5.3.2015 ja halusi tutustua mm. LUMA-toimintaan.
Paikallisen Sammonlahden koulun 9-luokkalaiset suunnittelivat erilaisia robotteja. Yksikin robotti lauloi Ruotsin kansallislaulua ja heilutti Ruotsin lippua samalla. Kaiken tämän suunnittelu ja toteutus alkoi vasta vuoden vaihteen jälkeen, kun ensimmäiset viitteet mahdollisesta vierailusta saatiin. Oppilaat saivat lyhyessä ajassa aikaan hienoa jälkeä ohjelmointikokemuksen puutteesta huolimatta. Oppilaiden innostus oli suunnatonta, eikä suunnittelu tainnut jäädä ihan virallisiin hetkiin.
Positiivisen kokemuksen myötä oli helppo lähteä suunnittelemaan kouluille suunnattua robottiohjelmoinnin työpakettia.
Kevään aikana suunniteltiin 7-luokkalaisille suunnattu tehtäväpaketti, jota testattiin Sammonlahden koulussa. Oppilaat tulivat Saimaan ammattikorkeakoulun tiloihin yhdeksi aamupäiväksi ja yhdeksi iltapäiväksi. Vierailujen aikana he ohjelmoivat robotit mm. väistämään esteitä, joiden paikka saattoi vaihdella.
Kaikki tehtävät suoritettiin neljän hengen ryhmissä. Opettaja käytti ohjelmoinnin alustukseen n. 15 minuuttia ensimmäisen päivän alussa, eli kynnys osallistumiseen on matala. Aikaisempaa ohjelmointikokemusta ei myöskään tarvita.
Oppilailta löytyi selkeää innostusta ohjelmointia kohtaan ja he tarttuivat tehtäviin ennakkoluulottomasti.
Ensin jokainen ryhmä ohjelmoi pari esimerkkiohjelmaa, joiden ratkaisut olivat nähtävillä. Esimerkkien tarkoituksena oli tutustuttaa oppilaat varsinaiseen ohjelmointiympäristöön, jotta varsinaisten tehtävien suunnitteluvaiheessa heillä olisi jo jonkinlaista tietoa käyttöliittymästä.
Tytöt suunnittelevat, pojat kokeilevat
Suunnitteluvaiheessa tyttöjen ja poikien ero näkyi selkeästi: tytöt käyttivät enemmän aikaa suunnitteluun ja mietiskelyyn, pojat hyökkäsivät heti ohjelmoimaan. Toisaalta pojat olivat luovempia ratkaisuissaan ja estottomasti kokeilivat erilaisia vaihtoehtoja. Samaan aikaan tytöt kaipasivat tarkempaa tehtäväkuvausta avukseen. Tämä tuntuu olevan kansainvälinen ilmiö, koska asiasta keskusteltiin jo 2013 SEFI-konferenssissa.
LUMA–SUOMI -kehittämisohjelmaan kuuluva Robotiikka-hanke on saanut paljon yhteydenottoja opettajilta kevään aikana. Tarve opettajankoulutukselle on suuri, koska ohjelmointi on tulossa uusiin opetussuunnitelman perusteisiin. Hankkeen seuraavassa vaiheessa kokeillaankin opettajien kouluttamista.
Ensimmäinen koulutus vedetään hankkeessa mukana olevan Kesämäenrinteen opettajatiimille elokuussa 2015. Tämän jälkeen opettajatiimi järjestää koulutuksen yhdelle 7. luokalle. Tarvittaessa he saavat taustatukea hankkeen vetäjiltä ja avustajilta.
Teksti: Päivi Porras. Kuva: Sabrina Bqain.