Publikationer från utvecklingsprogrammets projekt.
Böcker
- Ahtee, M., Hannula, M., Laine, A., Näveri, L., Pehkonen, E., Portaankorva-Koivisto, P. & Wass, S. (2016). Iloa ongelmanratkaisuun. Helsingfors: Kustannusosakeyhtiö Otava.
- Kesler, M., Kervinen, A., Kaasinen, A., Portaankorva-Koivisto, P., Juuti, K., & Uitto, A. (2019). Innostu tutkimaan ja kokeilemaan yli oppiainerajojen! – Ideoita opetukseen LumaLähetit-hankkeesta. Helsingfors: Helsingfors universitet.
- Sumu, V., Tuominen, J., Räsänen, J., Kaukoniemi, H. & Terrihauta, P. (2016). Pulmaario – Matematiikkaa ja ohjelmointia: Ohjaaja opas. Helsingfors: Helsingfors stadsbibliotek.
Publikationer i vetenskapliga tidskrifter / artiklar i konferenpublikationer
- Burman, L. (2014). About problem sequences designed for heterogeneous classes in grade seven. In Ambrus, A., & Vásárhelyi, É. (Eds.), Problem solving in Mathematics Education. Proceedings of the 15th ProMath conference, 30 August – 1 September, 2013 in Eger. Budapest: Faculty of Science, Eötvös Loránd University.
- Burman, L. (2016). Using Venn diagrams in problem solving: a sequence of tasks with fractions and percentages. In Kuzle, A., Rott, B. & Hodnik Čadež, T. (Eds.), Problem Solving in the Mathematics Classroom – Perspectives and Practices from Different Countries. Münster: Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien.
- Burman, L. (2017). On the construction of a problem sequence. Magistra landertina, 12(2), 94-108.
- Burman, L. & Wallin, S. (2014). Teacher guided practice with problem sequences. In Spaces for learning: past, present and future. Proceedings of the 30th symposium of the Finnish Mathematics and Science Education research Association in Vaasa, November 6-8, 2013, 2014(36), 69-77. Vaasa: Faculty of Education, Åbo Akademi University.
- Eriksson, S.-L. & Viro, E. (2015). Projektioppiminen yläkoulun matematiikassa. LUMAT, 3(7), 1005-1011.
- Havu-Nuutinen, S., Kervinen, A., Uitto, A., Laine, A., Koliseva, A. & Pyykkö, L. (2019). Pre-service and In-service Teachers’ Experiences of Inquiry-Based Primary Science Teaching: A Finnish model of collaborative team teaching. Baltic Journal of Science Education. Under review.
- Havu-Nuutinen, S., Kervinen, A., Uitto, A., Koliseva, A., Pyykkö, L., Laine, A. & Lampiselkä, J. (2017). Fostering ICT and Inquiry Enhanced Instruction in Early Years Science Education: Creating a Model of Team Teaching. Journal of Computer in Mathematics and Science Teaching, 36(2), 153-158.
- Herranen, J. & Aksela, M. (2015). Oppilaiden kysymykset oppilaslähtöisessä luonnontieteen opetuksessa. LUMAT, 3(7), 999-1004.
- Hästö, P. & Palkki, R. (2019). Finnish students’ flexibility and its relation to speed and accuracy in equation solving. Nordic Studies in Mathematics Education. In press.
- Hästö, P., Palkki, R., Tuomela, D. & Star, J.R. (2019). Relationship between flexibility and success in national examinations. European Journal of Science and Mathematics Education, 7(1), 1-13.
- Kaila, E., Lindén, R., Lokkila E. & Laakso, M. (2017). About Programming Maturity in Finnish High Schools: A Comparison Between High School and University Students’ Programming Skills. Proceedings of the 2017 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE ’17). ACM, New York, NY, USA, 122-127.
- Kervinen, A., Uitto, A., Kaasinen, A., Portaankorva-Koivisto, P., Juuti, K. & Kesler, M. (2016). Developing a collaborative model in teacher education – An overview of a teacher professional development project. LUMAT Research and Practice in Math, Science and Technology Education, 4(2), 67-86.
- Kesonen, M., Leinonen, R. & Asikainen, M. (2019). Applying a simple model aiding in understanding the acceleration of a bungee jumper. Physics Education, 54(4).
- Kesonen M., Leinonen, R., Asikainen, M. & Hirvonen, P. (2017). Argumentointia painottava luonnontieteen kouluopetus – katsaus tavoitteisiin. FMSERA Journal, 1(1), 43-53.
- Kesonen, M., Leinonen, R., Herranen, J., Asikainen, M. & Hirvonen, P. (2017). Argumentointi luonnontieteissä ja sen painottamisen mahdollisuudet luonnontieteiden kouluopetuksessa. LUMAT-B: International Journal on Math, Science and Technology Education, 2(4), 6-15.
- Kojo, A., Laine, A. & Näveri, L. (2018). How did you solve it? – Teachers’ approaches to guiding mathematics problem solving. LUMAT: Research and Practice in Math, Science and Technology Education, 6(1), 22-40 .
- Kousa, P., Aksela, M. & Ferck Savec, V. (2018). Pre-service teachers´beliefs about the benefits and challenges of STSE based school-industry collaboration and practices in science education. In Journal of Baltic Science Education, 17(6), 1034-1045.
- Kousa, P., Tuomisto, M., Mustikkaniemi, H. & Aksela, M. (2015). Yhteisöllistä ja eheyttävää opettajankoulutusta: esimerkkinä matematiikka ja luonnontieteet yhteiskunnassa -kurssi. LUMAT, 3(6), 829-837.
- Laine, A., Ahtee, M., Näveri, L., Pehkonen, E. & Hannula, M. S. (2018). Teachers’ influence on the quality of pupils’ written explanations – Third-graders solving a simplified arithmagon task during a mathematics lesson. LUMAT: Research and Practice in Math, Science and Technology Education, 6(1), 87-104.
- Laine, A., Näveri, L., Ahtee, M., Pehkonen, E. & Hannula, M. S. (2018). Connections of Primary Teachers’ Actions and Pupils’ Solutions to an Open Problem. International Journal of Science and Mathematics Education, 16(5), 967-983.
- Laine, A., Näveri, L., Ahtee, M. & Pehkonen, E. (2014). Development of Finnish Elementary Pupils’ Problem-Solving Skills in Mathematics. CEPS Journal, 4(3), 111-129.
- Leinonen, R., Kesonen, M. & Hirvonen, P. (2016). Hidden circuits and argumentation. Physics Education, 51(6).
- Palkki, R. & Hästö, P. (2018). Mathematics teachers’ reasons to use (or not) intentional errors.Teaching Mathematics and Computer Science, 16(2), 263-282.
- Palkki, R. (2016). Virheellinen esimerkki matematiikan luokkahuonekeskustelussa. In Silfverberg, H. & Hästö, P. (Eds.). Proceedings of Annual Symposium of the Finnish Mathematics and Science Education Research Association 2015. Turku, Finland.
- Palkki, R. (2016). Features effecting success in Flexible Equation solving – A Case study. In Csíkos, C., Rausch, A. & Szitányi, J. (Eds.). Proceedings of the 40th Conference of the International 1–218 Group for the Psychology of Mathematics Education, 1(4), 218. Szeged, Hungary: PME. (pidennetty abstrakti konferenssijulkaisussa)
- Partanen, A.-M. & Tolvanen, P. (in press). Developing a frame for analysing different meanings of the concept of variable mediated by tasks in elementary-school mathematics textbooks. NOMAD.
- Partanen, A.-M. & Tolvanen, P. (2017). Conceptions and skills of fifth graders related to algebraic equation solving in three pilot tests. NORMA 17, The Eighth Nordic Conference on Mathematics Education, Stockholm, Sweden.
- Partanen, A.-M. & Tolvanen, P. (2018). Uncategorizable cases in developing a frame for analyzing different meanings of the concept of the variable mediated by mathematical tasks. In Bergqvist, E., Österholm, M., Granberg, C. & Sumpter, L. (Eds.), Proceedings of the 42th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 5, p. 132). Umeå, Sweden: PME.
- Pehkonen, E., Näveri, L. & Laine, A. (2013). On teaching problem solving in school mathematics. CEPS Journal, 3(4), 9-23.
- Sormunen, K. & Hartikainen-Ahia, A. (2019). Quality of the ssi decision-making stages designed by science student teachers:
A paper accepted to be presented at the European Science Education Research Association (ESERA) conference, Bologna, Italy, August 26-30. - Sormunen, K., Hartikainen-Ahia, A. & Kärkkäinen, S. (2016). Kokemuksia eheyttävän luonnontieteiden opetuksen yhteisöllisestä suunnittelusta ja toteutuksesta. Teoksessa Pakula, H.-M., Kouki, E., Silfverberg, H. & Yli-Panula, E. (toim.) Uudistuva ja uusiutuva ainedidaktiikka. Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja 11.
- Tuomela, D. & Hähkiöniemi, M. (2018). Variation of student engagement between different algebra tasks. In Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Vol. 4, pp. 307-314. Umeå, Sweden: PME.
- Tuomela, T. D. (2016). Task Potential of Reversed Equation Solving. In Silfverberg, H. & Hästö, P. (Eds.). Proceedings of Annual Symposium of the Finnish Mathematics and Science Education Research Association 2015. Turku, Finland.
- Viro, E., & Joutsenlahti, J. (2018). Projektityöskentelyn kehittäminen yläkoulun matematiikan opetuksessa. FMSERA Journal, 2(1), 90-99.
- Viro, E. & Joutsenlahti, J. (2018). The StarT Project Competition from the Perspective of Mathematics and Academic Literacy. Educ. Sci. 8(2), 67.
- Viro, E., Joutsenlahti, J. & Eriksson, S.-L. (2017). Projektityöskentely matematiikan opiskelussa yläkoululaisten ja heidän opettajiensa kokemana. FMSERA Journal, 1(1), 121-131.
Publikationer i populärvetenskapliga tidskrifter / webbtidskrifter
- Eriksson, S.-L., Salminen, J. & Viro, E. (2016). Projektioppiminen: lähtökohtana ympäröivä maailma. LUMA-sanomat.
- Eriksson, S.-L. & Viro, E. (2015). Projekteja yläkoulun matematiikkaan. LUMA-sanomat.
- Ingves, M. (2017). Helhetsskapande undervisning – erfarenheter och råd. Pohjanmaan Opettaja Österbottens Lärare, 2017(2), 32-33.
- Kairema, A. & Räsänen, J. (2016). GeoGebra-täydennyskoulutuksia verkossa. Dimensio, 2016(6), 24-27.
- Kesonen, M., Saarenoja, R., Leinonen, R. & Asikainen, M. (2019). Lukiolaisten perustelutaitojen parantaminen lämpöopissa MAOL-LUMA-yhteistyönä. Dimensio.
- Kesonen, M. (2015). Argumentointi auttaa ilmiöiden ihmetyksestä fysiikan oppimiseen. LUMA-sanomat.
- Kesonen, M. (2015). Pomput ja puristusvoima havainnollistavat alakoulun fysiikkaa. LUMA-sanomat.
- Kesonen, M. (2016). Piilotetut virtapiirit – esimerkki fysiikan sähköisistä oppimateriaaleista. LUMA-sanomat.
- Kesonen M., Ohvanainen, J., Hietala, J., Ikonen, K., Asikainen, M. & Hirvonen, P.(2017). Tulta, kiveä ja yritysyhteistyötä. Dimensio, 2017(5), 30-35.
- Palkki, R. (2016). Joustava yhtälönratkaisu. Dimensio, 1(6), 16-19.
- Palkki, R. (2014). Joustavuus yhtälönratkaisussa Jon R. Starin mukaan. OuLUMA-verkkolehti.
- Räsänen, J. & Karjalainen, E. (2016). Matikkaa virtuaalikerhossa. Dimensio, 2016(2), 29-31.
- Röj-Lindberg, A.-S., Hartvik, J., Hiltunen, K., & Åbacka, G. (2016). Tid och nyfikenhet hjälper helhetsskapande undervisning. Läraren, 2016(19), 8.
- Röj-Lindberg, A.-S. (2017). Vad är nytt i den nya läroplanen? Pohjanmaan Opettaja Österbottens Lärare, 2017(2), 34.
- Viro, E. (2016). Projektipankki yläkoulun matematiikkaan. Dimensio, 2016(5), 29-30.
Avhandlingar
Kandidatavhandlingar
- Jaatinen, A. (2017). Vanhemmat uraohjaajina – tarkastelussa luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian alat. Kandidatavhandling, handledare Leinonen, R. och Ikonen, K., Östra Finlands universitet.
- Naakka, A. (2017). Benji-hyppääjän nopeuden tarkastelu ajan ja paikan suhteen Kandidatavhandling, handledare Kesonen, M., Östra Finlands universitet.
- Pöllänen, P. (2018). Hyppykorkeuden määrittäminen opetuskäyttöön soveltuvien tietokoneavusteisten mittalaitteiden avulla. Kandidatavhandling, handledare Kesonen, M., Östra Finlands universitet.
Pro gradu -avhandlingar och diplomingenjörsexamina
- Hakala, V. (2017). Sirkustaide matematiikan opetuksessa. Diplomingenjörsexamen, handledare Kaarakka, T., Joutsenlahti, J. och Viro, E., Tammerfors tekniska universitet.
- Harju, V. (2015). ”Me ollaan nii lähellä mut sit ei kuitenkaan tajuu sitä” – Viidesluokkalaisten ratkaisuja avoimeen ongelmanratkaisutehtävään. Avhandling pro gradu, handledare Laine, A., Helsingfors universitet.
- Heinonen, P. (2015). Modern Portable Technology in Environmental Education as part of Formal Curriculum Teaching. Carlisle: University of Cumbria.
- Hirn, I. (2016). Yritysyhteistyöprojektin kehittämistutkimus perusopetuksen vuosiluokan 9 matematiikassa. Diplomingenjörsexamen, handledare Eriksson, S.-L., Joutsenlahti, J. och Nokelainen, P., Tammerfors tekniska universitet.
- Jaatinen, A. (2017). Luonnontieteiden ja matematiikan opettajaopiskelijoiden käsityksiä LUMA-alojen urapoluista. Avhandling pro gradu, handledare Asikainen, M. och Ikonen, K., Östra Finlands universitet.
- Jäsberg, A. (2016). Yläasteen oppimiskokonaisuus matematiikan ulkona opettamiseen. Diplomingenjörsexamen, handledare Eriksson, S.-L., Tammerfors tekniska universitet.
- Kakkonen, O. (2016). Lasten ja nuorten matemaattinen minäpystyvyys.Avhandling pro gradu, handledare Leinonen, R., Ikonen, K. och Nivalainen, V., Östra Finlands universitet.
- Kankaanpää, A. (2012). ”Eli onks täs nyt tarkotus keksii eri tapoja?” Tapaustutkimus luokkahuonekeskusteluista matematiikan ongelmanratkaisussa. Avhandling pro gradu, handledare Laine, A., Helsingfors universitet.
- Kantola A.-S. (2018). Oppiminen ohjelmointiprojektien avulla: oppiaineita integroivan ohjelmoinnin ja tietotekniikan opetuskokonaisuuden kehittäminen. Avhandling pro gradu, Tammerfors universitet.
- Karjalainen, E. (2017). Kehittämistutkimus: Virtuaalinen matematiikkakerho. Avhandling pro gradu, Helsingfors universitet.
- Kesler, M. (2018). Luovan ongelmanratkaisun menetelmät luokanopettajien biologian didaktiikan kurssilla – kokemukset ja käsitysten muuttuminen. Avhandlingsarbete i fördjupade studier i pedagogiken, Helsingfors universitet.
- Kinnunen, J. (under bedömningen). Opiskelijoiden argumentointi ja fysiikan sisältötiedon osaaminen perusopintotason työ-energia- ja impulssi-liikemääräperiaatteiden tehtävissä. Avhandling pro gradu, Östra Finlands universitet.
- Koivisto, J. & Koivisto, S. (2017). Kohti tutkimuksellista opetusta. Alkuopettajien käsityksiä tutkimuksellisesta luonnontieteiden opetuksesta ja työssä kehittymisestä. Avhandlingsarbete i fördjupade studier i pedagogiken, Östra Finlands universitet.
- Kojo, A. (2015). ”Mikä se sun systeemis on?” Luokanopettaja ongelmanratkaisun ohjaajana. Avhandling pro gradu, handledare Laine, A., Helsingfors universitet.
- Kolström, J. (2017). Matemaattisen minäpystyvyyden kohentaminen alakoulussa. Avhandling pro gradu, handledare Leinonen, R. och Ikonen, K., Östra Finlands universitet.
- Koponen, M. (2014). ”Mitä me voidaan päätellä siitä säännöstä?” Opettaja ongelmanratkaisuprosessin reflektointivaiheen ohjaajana. Avhandling pro gradu, handledare Laine, A., Helsingfors universitet.
- Kostama, V. (2016). ”Miten nää pitäis tehä? Tapaustutkimus seitsemännen luokan pienryhmien ensikosketuksesta yhtälönratkaisuun. Avhandling pro gradu, Uleåborgs universitet.
- Lindberg, A. (2017). Naturkartläggningen och fältundervisningen i Egentliga Finland : hur skall fältundervisningen se ut i dagens högstadier? Avhandling pro gradu, Åbo Akademi.
- Martikainen, M. (2016). Opettajien näkemyksiä argumentaation käytöstä fysiikan perusopetuksen yläluokilla. Avhandling pro gradu, Östra Finlands universitet.
- Mäkelä, M. (2017) Teknologiatuettu ohjelmoinnin opetus lukio- ja yläkoulutasolla. Avhandling pro gradu, Åbo universitet.
- Puutio, K. (2017). Alakoulun maasto-opetusta edistävät ja hankaloittavat tekijät – mikä saa jäämään luokkaan? Avhandling pro gradu, Åbo universitet.
- Ranta-Nilkku, A. (2015). Projektioppiminen yläkoulun matematiikan opetuksessa: oppilaiden kokemuksia funktioprojektista. Avhandling pro gradu, handledare Viholainen, A., Östra Finlands universitet.
- Rasimus, E. (2017). Kehittämistutkimus yritysyhteistyöprojekteista yläkoulun matematiikan opetuksessa. Diplomingenjörsexamen, handledare Kaarakka, T., Nokelainen, P. och Viro, E., Tammerfors tekniska universitet
- Salminen J. (2016). Projektioppiminen matematiikassa liikunnallisilla projekteilla. Diplomingenjörsexamen, handledare Eriksson, S.-L., Tammerfors tekniska universitet.
- Väyrynen, T. 2016. Tiimiopetuksen merkitykset opettajien ja opettajaopiskelijoiden kokemana. Avhandlingsarbete i fördjupade studier i pedagogiken, Östra Finlands universitet.
- Viro, E. (2015). Projektioppiminen perusopetuksen vuosiluokkien 7-9 matematiikassa. Diplomingenjörsexamen, handledare Eriksson, S.-L., Tammerfors tekniska universitet.
- Weckman, M. (2018). Fältundervisning och naturtyper i Egentliga Finland: klasslärarnas intresse, kunnande och inställning till undervisning enligt den nya läroplanen. Avhandling pro gradu, Åbo Akademi.
Doktorsavhandlingar
- Kousa, P. (2019). Diversity and science teacher education: supporting practices for better student achievement. Doktorsavhandling, handledare Aksela, M., Avdelningen för kemi, Helsingfors universitet.
- Vartiainen, J. (2016). Kehittämistutkimus: Pienten lasten tutkimuksellisen luonnontieteiden opiskelun edistäminen tiedekerho-oppimisympäristössä. Doktorsavhandling, handledare Aksela, M., Avdelningen för kemi, Helsingfors universitet.
Forskningsprojekt
Förmågor och intresse framom kön
- Ikonen, K., Asikainen, M., Nivalainen, V. & Hirvonen, P. (2015). Koulutus- ja työurien sukupuolen mukaisen eriytymisen taustatekijät. Esitysselvityshankkeen loppuraportti Joensuu: Östra Finlands universitet.
Konferenspresentationer
Artimetik med nya ögon för lågstadiet
- Tolvanen, P. (2017). Mixed methods in mathematics and science education research (stem) (EERA-ECER Season School), 2.-4.3.2017, Barcelona, Spain.
- Tolvanen, P. (2016). Implementing Early Algebra in Two Finnish Elementary Schools – A preliminary research plan. Miniconference of the Nordic Network for Algebra Learning, N2AL, Vaasa, Finland, 30.–31.5.
- Tolvanen, P. (2016). Developing a test for 5th graders on meanings and skills related to equation solving. Miniconference of the Nordic Network for Algebra Learning, N2AL, Uppsala, Sweden, 6.–9.9.
- Tolvanen, P. (2019). Preliminary results from Early Algebra study: 5th graders paper-pencil test. Miniconference of the Nordic Network for Algebra Learning, N2AL, Oulu, Finland, 22.–24.5.
Flexibel ekvationslösning
- Hästö, P. (10/2019). Exploring Students’ Mathematical Flexibility in Three Countries. Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseuran tutkimuspäivät, Helsinki.
- Hästö, P. (5/2016). Spontaneous and induced flexible equation solving, Uppsala, Sweden.
- Palkki, R. (10/2019). Kriittisiä tekijöitä oppilaan menestymiselle joustavuudessa ja pienryhmätyöskentelyssä – Matin ja Annin tapaukset Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseuran tutkimuspäivät, Helsinki.
- Palkki, R. (5/2019). Critical factors for student flexibility and productive small group work – The cases of Anni and Matti. Mini conference in teaching and learning algebra. Oulu, Finland.
- Palkki, R. (11/2017). Vertailumenetelmä matematiikan oppimisen tueksi? Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseuran tutkimuspäivät, Rovaniemi.
- Palkki, R. (5/2017). Mathematics teachers, errors and intentional errors, NORMA, Stockholm, Sweden.
- Palkki, R. (11/2016). Mathematics teachers’ beliefs about errors, Mini conference in teaching and learning algebra, Uppsala, Sweden.
- Palkki, R. (10/2016). Matematiikan opettajien virheisiin liittyviä uskomuksia, Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseuran tutkimuspäivät, Joensuu.
- Palkki, R. (9/2016). Virheellinen esimerkki matematiikan luokkahuonekeskustelussa. Pohjois-Suomen MALU-opetuksen seminaari, Uleåborg.
- Palkki, R. (7/2016). Comparing right and wrong solutions in algebra, ICME-13, Hamburg, Germany.
- Palkki, R. (5/2016). Using intentional errors – A classroom discussion on equation solving, Mini conference in teaching and learning algebra, Vasa, Finland.
- Palkki, R. (11/2015). Mathematics teachers and errors, Colloquium, University of Oulu.
- Palkki, R. (10/2015). Väärin ratkaistu yhtälö – oppimisen mahdollisuus? Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseuran tutkimuspäivät, Åbo.
- Palkki, R. (9/2015). Learning mathematics through Flexible equation solving – two cases of 7th graders, presentation in Pro Math – conference in Halle, Germany.
- Palkki, R. ja Tuomela, D. (10/2017). Strateginen joustavuus suomalaisoppilailla, Pohjois-Suomen MALU-opetuksen seminaari, Uleåborg.
- Palkki, R. ja Tuomela, D. (9/2017). Flexibility among Finnish students, EARLI, Tampere, Finland.
- Tuomela, D. (7/2018). Variation of student engagement between different algebra tasks. The 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME42), Umeå, Sweden.
- Tuomela, D. (11/2017). How characteristics of mathematical tasks can influence interaction and engagement in peer-to-peer small group work. Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseuran tutkimuspäivät, Rovaniemi, Finland.
- Tuomela, D. (5/2016). Creating learning opportunities through Reversed Equation Solving, Vasa, Finland.
- Tuomela, D. (11/2015). Designing Reversed Equation Solving, Colloquium, University of Oulu.
- Tuomela, D. (10/2015). Explorative study of reversed equation solving, Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseuran tutkimuspäivät, Turku, Finland.
Från utbildning till skola
- Kesler, M., Uitto, A. & Juuti, K. (2018). Presentation Finnish teacher student´s concepts about creative problem solving before and after a methodology course. EARLI SIG11 CONFERENCE 2018: Teacher education in a changing society, Kristiansand, Norway 12.-15.6.2018.
- Kesler, M., Portaankorva-Koivisto, P., Kervinen, A., Uitto, A., Kaasinen, A. & Juuti, K. (2018). Presentation Explorative, multidisciplinary learning continuums encouraging teachers in co-teaching. International LUMAT Symposium: Research and Practice in Math, Science and Technology Education 2018, Tampere, Finland.
- Kesler, M. & Kervinen, A., Uitto, A., Kaasinen, A., Portaankorva-Koivisto, P. & Juuti, K. (2018). Presentation Subject teachers’ views on a multidisciplinary science and math learning module. International LUMAT Symposium: Research and Practice in Math, Science and Technology Education 2018, Tampere, Finland.
- Kesler, M., Kervinen, A. Uitto, A., Kaasinen, A., Portaankorva-Koivisto, P. & Juuti, K. Piloting Inquiry-Based and Multidisciplinary Approach in a Teacher Professional Development Project. International LUMAT Symposium 2017, May 22nd – 24th, University of Helsinki, Finland. Poster presentation.
- Havu-Nuutinen, S., Kervinen, A., Uitto, A., Koliseva, A., Pyykkö, L. & Väyrynen, T. (2017). Luokanopettajien ja opiskelijoiden yhteistyö luonnontieteen opetuksen resurssina.
Ainedidaktiikan päivät, 6.2.2017, Helsingfors. - Kervinen, A., Uitto, A., Kaasinen, A., Kesler, M., Portaankorva-Koivisto, P. & Juuti, K. (2016). Developing inquiry-based and multidiciplinary approach in a teacher professional development project. Poster. Eleventh Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB). Karlstad, Sweden, 5.9.–9.9.2016. Poster presentation.
- Kervinen, A., Uitto, A., Kaasinen, A., Portaankorva-Koivisto, P., Juuti, K. & Kesler, M. (2016). Developing inquiry-based and multidisciplinary approach in a teacher professional development project. International Symposium on STEM Education 2016 (ISSE). 6.6.2016 Lahti, Finland.
- Kervinen, A., Uitto, A., Kaasinen, A., Kesler, M., Portaankorva-Koivisto, P. & Juuti, K. (2015). Tutkimuksellisuus ja monialaiset oppimiskokonaisuudet ympäristöopin ja luonnontieteiden kehittämishaasteina. Ainedidaktiikan symposium. 12.2.2015. Åbo.
- Havu-Nuutinen, S., Kervinen, A., Koliseva, A., Laine, A., Lampiselkä, J., Pyykkö, L. & Uitto, A. (2015). Koulutuksesta kouluun -hanke. LUMA SUOMI -kehittämishankkeiden tutkimusseminaari 28.10.2015. Åbo.
- Havu-Nuutinen, S., Kervinen, A., Koliseva, A., Laine, A., Lampiselkä, J., Pyykkö, L. & Uitto, A. (2015). Koulutuksesta kouluun -hanke. LUMA-päivät 3.-4.6.2015. Joensuu.
- Havu-Nuutinen, S. (2015). STEM education in Finland. Sixth Annual Appalachian Ohio Mathematics and Science Teaching Research Symposium, Athens, Ohio University.
- Havu-Nuutinen, S, Kervinen, A., Uitto, A., Laine, A., Koliseva, A., Pyykkö, L., Yli-kero, T. & Impiö, P. (2016). Team teaching as a resource of science education. ISNITE conference 2016, Savonlinna, Finland. Paper presentation.
Publikationer och forskningsprojekt som är på gång
Artimetik med nya ögon för lågstadiet
- Tolvanen, P. Development of Early Algebraic Thinking of Finnish Elementary School Pupils. Doktorsavhandling.
- Muotka, P. Määrällistä ajattelua ja päättelyä kehittäminen oppimateriaalien avulla. Avhandling pro gradu.
- Pantsar, V. Varhaisalgebran tehtävät alakoulun matematiikan oppikirjoissa. Avhandling pro gradu.
Flexibel ekvationslösning
- Palkki, R. Matematiikanopettajien ja oppilaiden näkökulmia vertailutehtävien käyttöön: menetelmä joustavuuden, keskustelun, analysointitaitojen ja virheistä oppimisen tukemiseen. Doktorsavhandling.
- Tuomela, D. Implementation of reform material to create engaging and reasoning-oriented mathematics classroom culture. Doktorsavhandling.
- Hästö, P. & Palkki, R. Finnish students’ flexibility and its relation to speed and technical skill in equation solving (submitted article)
- Palkki, R. The cases of Matti and Anni in Flexible Equation-solving. Vetenskaplig artikel.
- Tuomela, D. & Paradis, A. The struggles and success of Ms. Icy when implementing reform material. Vetenskaplig artikel.
- Tuomela, D. & Hähkiöniemi, M. Individual or collaborative engagement? The case of 7th grade students implementing reform equation solving material. Vetenskaplig artikel.
- Joustava yhtälönratkaisu -projektissa testimenestys (ej publikationer)
- Kansainvälinen vertailututkimus joustavuudesta 8.-luokkalaisilla ja lukion kakkosluokkalaisilla
Från utbildning till skola
- Kesler, M., Kervinen, A. Uitto, A., Kaasinen, A., Portaankorva-Koivisto, P., Juuti, K. & Laherto, A. Subject teachers’ views on a multidisciplinary science and math learning module. LumaLähetit-hankkeen aikana Helsingin yliopistossa kootusta aineistosta on tarkoitus selvittää työssä olevien opettajien ja opettajaksi opiskelevien näkemyksiä eri oppiaineiden integraatiosta ja siihen liittyvistä haasteista ja ratkaisuista.
- Portaankorva-Koivisto, P., Kaasinen, A., Kesler, M., Kervinen, A. Uitto, A., Juuti, K. & Laherto, A. Explorative, multidisciplinary learning continuums encouraging teachers in co-teaching. LumaLähetit-hankkeen aikana Helsingin yliopistossa kootusta aineistosta on tarkoitus selvittää työssä olevien opettajien ja opettajaksi opiskelevien näkemyksiä yhteisopettajuudesta ja sen monipuolisuudesta.
Projektinlärning i högstadiematematik
- Viro, E. Doktorsavhandling: Projektarbete i högstadiematematik.