Publikationer

Publikationer från utvecklingsprogrammets projekt.

Böcker
  • Ahtee, M., Hannula, M., Laine, A., Näveri, L., Pehkonen, E., Portaankorva-Koivisto, P. & Wass, S. (2016). Iloa ongelmanratkaisuun. Helsingfors: Kustannusosakeyhtiö Otava.
  • Kesler, M., Kervinen, A., Kaasinen, A., Portaankorva-Koivisto, P., Juuti, K., & Uitto, A. (2019). Innostu tutkimaan ja kokeilemaan yli oppiainerajojen! – Ideoita opetukseen LumaLähetit-hankkeesta. Helsingfors: Helsingfors universitet.
  • Sumu, V., Tuominen, J., Räsänen, J., Kaukoniemi, H. & Terrihauta, P. (2016). Pulmaario – Matematiikkaa ja ohjelmointia: Ohjaaja opas. Helsingfors: Helsingfors stadsbibliotek.
Publikationer i vetenskapliga tidskrifter / artiklar i konferenpublikationer
Publikationer i populärvetenskapliga tidskrifter / webbtidskrifter
Avhandlingar
Kandidatavhandlingar
Pro gradu -avhandlingar och diplomingenjörsexamina
Doktorsavhandlingar
Forskningsprojekt
Förmågor och intresse framom kön
Konferenspresentationer
Artimetik med nya ögon för lågstadiet
  • Tolvanen, P. (2017). Mixed methods in mathematics and science education research (stem) (EERA-ECER Season School), 2.-4.3.2017, Barcelona, Spain.
  • Tolvanen, P. (2016). Implementing Early Algebra in Two Finnish Elementary Schools – A preliminary research plan. Miniconference of the Nordic Network for Algebra Learning, N2AL, Vaasa, Finland, 30.–31.5.
  • Tolvanen, P. (2016). Developing a test for 5th graders on meanings and skills related to equation solving. Miniconference of the Nordic Network for Algebra Learning, N2AL, Uppsala, Sweden, 6.–9.9.
  • Tolvanen, P. (2019). Preliminary results from Early Algebra study: 5th graders paper-pencil test. Miniconference of the Nordic Network for Algebra Learning, N2AL, Oulu, Finland, 22.–24.5.
Flexibel ekvationslösning
  • Hästö, P. (10/2019). Exploring Students’ Mathematical Flexibility in Three Countries. Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseuran tutkimuspäivät, Helsinki.
  • Hästö, P. (5/2016). Spontaneous and induced flexible equation solving, Uppsala, Sweden.
  • Palkki, R. (10/2019). Kriittisiä tekijöitä oppilaan menestymiselle joustavuudessa ja pienryhmätyöskentelyssä – Matin ja Annin tapaukset Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseuran tutkimuspäivät, Helsinki.
  • Palkki, R. (5/2019). Critical factors for student flexibility and productive small group work – The cases of Anni and Matti. Mini conference in teaching and learning algebra. Oulu, Finland.
  • Palkki, R. (11/2017). Vertailumenetelmä matematiikan oppimisen tueksi? Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseuran tutkimuspäivät, Rovaniemi.
  • Palkki, R. (5/2017). Mathematics teachers, errors and intentional errors, NORMA, Stockholm, Sweden.
  • Palkki, R. (11/2016). Mathematics teachers’ beliefs about errors, Mini conference in teaching and learning algebra, Uppsala, Sweden.
  • Palkki, R. (10/2016). Matematiikan opettajien virheisiin liittyviä uskomuksia, Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseuran tutkimuspäivät, Joensuu.
  • Palkki, R. (9/2016). Virheellinen esimerkki matematiikan luokkahuonekeskustelussa. Pohjois-Suomen MALU-opetuksen seminaari, Uleåborg.
  • Palkki, R. (7/2016). Comparing right and wrong solutions in algebra, ICME-13, Hamburg, Germany.
  • Palkki, R. (5/2016). Using intentional errors – A classroom discussion on equation solving, Mini conference in teaching and learning algebra, Vasa, Finland.
  • Palkki, R. (11/2015). Mathematics teachers and errors, Colloquium, University of Oulu.
  • Palkki, R. (10/2015). Väärin ratkaistu yhtälö – oppimisen mahdollisuus? Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseuran tutkimuspäivät, Åbo.
  • Palkki, R. (9/2015). Learning mathematics through Flexible equation solving – two cases of 7th graders, presentation in Pro Math – conference in Halle, Germany.
  • Palkki, R. ja Tuomela, D. (10/2017). Strateginen joustavuus suomalaisoppilailla, Pohjois-Suomen MALU-opetuksen seminaari, Uleåborg.
  • Palkki, R. ja Tuomela, D. (9/2017). Flexibility among Finnish students, EARLI, Tampere, Finland.
  • Tuomela, D. (7/2018). Variation of student engagement between different algebra tasks. The 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME42), Umeå, Sweden.
  • Tuomela, D. (11/2017). How characteristics of mathematical tasks can influence interaction and engagement in peer-to-peer small group work. Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseuran tutkimuspäivät, Rovaniemi, Finland.
  • Tuomela, D. (5/2016). Creating learning opportunities through Reversed Equation Solving, Vasa, Finland.
  • Tuomela, D. (11/2015). Designing Reversed Equation Solving, Colloquium, University of Oulu.
  • Tuomela, D. (10/2015). Explorative study of reversed equation solving, Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseuran tutkimuspäivät, Turku, Finland.
Från utbildning till skola
  • Kesler, M., Uitto, A. & Juuti, K. (2018). Presentation Finnish teacher student´s concepts about creative problem solving before and after a methodology course. EARLI SIG11 CONFERENCE 2018: Teacher education in a changing society, Kristiansand, Norway 12.-15.6.2018.
  • Kesler, M., Portaankorva-Koivisto, P., Kervinen, A., Uitto, A., Kaasinen, A. & Juuti, K. (2018). Presentation Explorative, multidisciplinary learning continuums encouraging teachers in co-teaching. International LUMAT Symposium: Research and Practice in Math, Science and Technology Education 2018, Tampere, Finland.
  • Kesler, M. & Kervinen, A., Uitto, A., Kaasinen, A., Portaankorva-Koivisto, P. & Juuti, K. (2018). Presentation Subject teachers’ views on a multidisciplinary science and math learning module. International LUMAT Symposium: Research and Practice in Math, Science and Technology Education 2018, Tampere, Finland.
  • Kesler, M., Kervinen, A. Uitto, A., Kaasinen, A., Portaankorva-Koivisto, P. & Juuti, K. Piloting Inquiry-Based and Multidisciplinary Approach in a Teacher Professional Development Project. International LUMAT Symposium 2017, May 22nd – 24th, University of Helsinki, Finland. Poster presentation.
  • Havu-Nuutinen, S., Kervinen, A., Uitto, A., Koliseva, A., Pyykkö, L. & Väyrynen, T. (2017). Luokanopettajien ja opiskelijoiden yhteistyö luonnontieteen opetuksen resurssina.
    Ainedidaktiikan päivät, 6.2.2017, Helsingfors.
  • Kervinen, A., Uitto, A., Kaasinen, A., Kesler, M., Portaankorva-Koivisto, P. & Juuti, K. (2016). Developing inquiry-based and multidiciplinary approach in a teacher professional development project. Poster. Eleventh Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB). Karlstad, Sweden, 5.9.–9.9.2016. Poster presentation.
  • Kervinen, A., Uitto, A., Kaasinen, A., Portaankorva-Koivisto, P., Juuti, K. & Kesler, M. (2016). Developing inquiry-based and multidisciplinary approach in a teacher professional development project. International Symposium on STEM Education 2016 (ISSE). 6.6.2016 Lahti, Finland.
  • Kervinen, A., Uitto, A., Kaasinen, A., Kesler, M., Portaankorva-Koivisto, P. & Juuti, K. (2015). Tutkimuksellisuus ja monialaiset oppimiskokonaisuudet ympäristöopin ja luonnontieteiden kehittämishaasteina. Ainedidaktiikan symposium. 12.2.2015. Åbo.
  • Havu-Nuutinen, S., Kervinen, A., Koliseva, A., Laine, A., Lampiselkä, J., Pyykkö, L. & Uitto, A. (2015). Koulutuksesta kouluun -hanke. LUMA SUOMI -kehittämishankkeiden tutkimusseminaari 28.10.2015. Åbo.
  • Havu-Nuutinen, S., Kervinen, A., Koliseva, A., Laine, A., Lampiselkä, J., Pyykkö, L. & Uitto, A. (2015). Koulutuksesta kouluun -hanke. LUMA-päivät 3.-4.6.2015. Joensuu.
  • Havu-Nuutinen, S. (2015). STEM education in Finland. Sixth Annual Appalachian Ohio Mathematics and Science Teaching Research Symposium, Athens, Ohio University.
  • Havu-Nuutinen, S, Kervinen, A., Uitto, A., Laine, A., Koliseva, A., Pyykkö, L., Yli-kero, T. & Impiö, P. (2016). Team teaching as a resource of science education. ISNITE conference 2016, Savonlinna, Finland. Paper presentation.
Publikationer och forskningsprojekt som är på gång
Artimetik med nya ögon för lågstadiet
  • Tolvanen, P. Development of Early Algebraic Thinking of Finnish Elementary School Pupils. Doktorsavhandling.
  • Muotka, P. Määrällistä ajattelua ja päättelyä kehittäminen oppimateriaalien avulla. Avhandling pro gradu.
  • Pantsar, V. Varhaisalgebran tehtävät alakoulun matematiikan oppikirjoissa. Avhandling pro gradu.
Flexibel ekvationslösning
  • Palkki, R. Matematiikanopettajien ja oppilaiden näkökulmia vertailutehtävien käyttöön: menetelmä joustavuuden, keskustelun, analysointitaitojen ja virheistä oppimisen tukemiseen. Doktorsavhandling.
  • Tuomela, D. Implementation of reform material to create engaging and reasoning-oriented mathematics classroom culture. Doktorsavhandling.
  • Hästö, P. & Palkki, R. Finnish students’ flexibility and its relation to speed and technical skill in equation solving (submitted article)
  • Palkki, R. The cases of Matti and Anni in Flexible Equation-solving. Vetenskaplig artikel.
  • Tuomela, D. & Paradis, A. The struggles and success of Ms. Icy when implementing reform material. Vetenskaplig artikel.
  • Tuomela, D. & Hähkiöniemi, M. Individual or collaborative engagement? The case of 7th grade students implementing reform equation solving material. Vetenskaplig artikel.
  • Joustava yhtälönratkaisu -projektissa testimenestys (ej publikationer)
  • Kansainvälinen vertailututkimus joustavuudesta 8.-luokkalaisilla ja lukion kakkosluokkalaisilla
Från utbildning till skola
  • Kesler, M., Kervinen, A. Uitto, A., Kaasinen, A., Portaankorva-Koivisto, P., Juuti, K. & Laherto, A. Subject teachers’ views on a multidisciplinary science and math learning module. LumaLähetit-hankkeen aikana Helsingin yliopistossa kootusta aineistosta on tarkoitus selvittää työssä olevien opettajien ja opettajaksi opiskelevien näkemyksiä eri oppiaineiden integraatiosta ja siihen liittyvistä haasteista ja ratkaisuista.
  • Portaankorva-Koivisto, P., Kaasinen, A., Kesler, M., Kervinen, A. Uitto, A., Juuti, K. & Laherto, A. Explorative, multidisciplinary learning continuums encouraging teachers in co-teaching. LumaLähetit-hankkeen aikana Helsingin yliopistossa kootusta aineistosta on tarkoitus selvittää työssä olevien opettajien ja opettajaksi opiskelevien näkemyksiä yhteisopettajuudesta ja sen monipuolisuudesta.
Projektinlärning i högstadiematematik
  • Viro, E. Doktorsavhandling: Projektarbete i högstadiematematik.
Cookie-inställningar
LUMA FINLAND -program

Vår webbplatsen använder cookies så att vi kan ge dig den bästa användarupplevelsen som är möjlig. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälper vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen som du tycker är mest intressanta och användbara.

Du kan justera alla dina cookie-inställningar i den här vyn.

Nödvändiga Cookies

Nödvändiga cookies måste alltid vara aktiverade så att vi kan spara dina inställningar för cookie-inställningar.

Tredjeparts cookies

Vår webbplats använder t.ex. Google Analytics för att samla anonym information, som antalet besökare på webbplatsen och de mest populära sidorna.

Att hålla den här cookie aktiverad hjälper oss att förbättra vår webbplats.