Introduktion
Projektinlärning är en organiseringsform av undervisning med fokus i ett visst projekt. I projektinlärning betonas bland annat funktionalitet, elevernas aktiva roll, problembaserad tänkande och samarbetande. Med hjälp av projektet syftar man till att visa till eleverna att matematik behövs även i vardagen och i det framtida arbetslivet, vilket torde öka elevernas intresse i matematik.
Under projektets lopp utvecklas utöver kunskaper i matematiska innehåll också flera metakunskaper som uppskattas av arbetsgivare och i den nya läroplanens grunder, såsom kunskaper i grupparbete och interaktion, förmåga att lösa problem och behandla information, långsiktighet och kunskaper i information- och kommunikationsteknologi.
Under utvecklingsprojektet samlas det en projektbank till högstadielärarnas bruk. Bankens mening är att sänka tröskeln hos lärare att utnyttja projektarbete i undervisningen och förminska deras arbetsbörda vid planering av projektet. I utvecklingsprojektet är det även mening att testa i praktiken olika projekt som samlats i banken i undervisning av olika högstadieskolor.
Video
Texter om projektet
Projektioppiminen – lähtökohtana ympäröivä maailma
Projekteja yläkoulun matematiikkaan
Material som stöder undervisning
Nivåer: grundundervisning: årskurs 7–9
Läroämnen: matematik
Beskrivning: En projektbank har grundats för matematiklärare i projektet. Det finns både instruktioner för elever och tilläggsinstruktioner för lärare i de flesta projekten. Därutöver finns det instruktioner för läraren för projektets handledning, evaluering och differentiering. I samband med projektbanken har man sammanfört med projektet samhörande avhandlingar i vilka projektförsök rapporteras. De nya grunderna för läroplanen betonar starkt inlärningsuppfattningen där eleven är en aktiv aktör och läraren handleder inlärningen. En motsvarande föreställning hör också till projektinlärningen. Matematikandelen i grunderna för läroplanen framför matematikens förbindelse med vardagslivet vilket är fundamentalt i projektinlärningen. Utöver matematiska kunskaper utvecklar projektet även kunskaper som behövs nuförtiden för framgång, såsom kunskaper i grupparbete och interaktion, förmåga att lösa problem och behandla information, långsiktighet och kunskaper i information- och kommunikationsteknologi, exakt framställning och förmåga att uppträda, vilket också betonas i de nya grunderna för läroplanen. Projekten kan även ses som ett medel att differentiera och å andra sidan föra samman undervisningen. I tillägg till summativ bedömning är formativ bedömning en del av projektets utvärdering. Eleverna bedömer sitt eget arbete och gör referentgranskningar. Eleverna har också en större möjlighet att inverka på sin egen inlärning än i traditionell undervisning.
Typ: övrigt stödmaterial för lärare, (läro)material för elever
Nyckelord: projektinlärning, projektbank, undervisning i högstadiematematik
Övrigt material
Publikationer
- Eriksson, S.-L. & Viro, E. (2015). Projektioppiminen yläkoulun matematiikassa. LUMAT, 3(7), 1005-1011.
- Eriksson, S.-L. & Viro, E. (2015). Projekteja yläkoulun matematiikkaan. LUMA-sanomat.
- Eriksson, S.-L., Salminen, J. & Viro, E. (2016). Projektioppiminen: lähtökohtana ympäröivä maailma. LUMA-sanomat.
- Hakala, V. (2017). Sirkustaide matematiikan opetuksessa. Diplomingenjörsexamen, handledare Kaarakka, T., Joutsenlahti, J. och Viro, E., Tammerfors tekniska universitet.
- Hirn, I. (2016). Yritysyhteistyöprojektin kehittämistutkimus perusopetuksen vuosiluokan 9 matematiikassa. Diplomingenjörsexamen, handledare Eriksson, S.-L., Joutsenlahti, J. och Nokelainen, P., Tammerfors tekniska universitet.
- Jäsberg, A. (2016). Yläasteen oppimiskokonaisuus matematiikan ulkona opettamiseen. Diplomingenjörsexamen, handledare Eriksson, S.-L., Tammerfors tekniska universitet.
- Ranta-Nilkku, A. (2015). Projektioppiminen yläkoulun matematiikan opetuksessa: oppilaiden kokemuksia funktioprojektista. Avhandling pro gradu, handledare Viholainen, A., Östra Finlands universitet.
- Rasimus, E. (2017). Kehittämistutkimus yritysyhteistyöprojekteista yläkoulun matematiikan opetuksessa. Diplomingenjörsexamen, handledare Kaarakka, T., Nokelainen, P. och Viro, E., Tammerfors tekniska universitet.
- Salminen J. (2016). Projektioppiminen matematiikassa liikunnallisilla projekteilla. Diplomingenjörsexamen, handledare Eriksson, S.-L., Tammerfors tekniska universitet.
- Viro, E., & Joutsenlahti, J. (2018). Projektityöskentelyn kehittäminen yläkoulun matematiikan opetuksessa. FMSERA Journal, 2(1), 90-99.
- Viro, E. & Joutsenlahti, J. (2018). The StarT Project Competition from the Perspective of Mathematics and Academic Literacy. Educ. Sci. 8(2), 67.
- Viro, E., Joutsenlahti, J. & Eriksson, S.-L. (2017). Projektityöskentely matematiikan opiskelussa yläkoululaisten ja heidän opettajiensa kokemana. FMSERA Journal, 1(1), 121-131.
- Viro, E. (2016). Projektipankki yläkoulun matematiikkaan. Dimensio, 2016(5), 29-30.
- Viro, E. (2015). Projektioppiminen perusopetuksen vuosiluokkien 7-9 matematiikassa. Diplomingenjörsexamen, handledare Eriksson, S.-L., Tammerfors tekniska universitet.
Publikationer på gång
- Viro, E. Doktorsavhandling: Projektarbete i högstadiematematik.
Kontaktpersoner
- Elina Viro, Tammerfors universitet, elina.viro@tuni.fi
- Vikke Vuorenpää, Tammerfors universitet, vikke.vuorenpaa@tuni.fi