Grundläggande räknekunskaper med flyt och flexibilitet!

Introduktion

I framtiden kommer matematikundervisning som betonar räkning att utmanas. Hur kan vi betona interaktion och problemorientering i matematik redan under höstterminen på första årskursen? I projektet Grundläggande räknekunskaper med flyt och flexibilitet! har förstaklassister fått undervisning med hjälp av ett nytt slags material och tillvägagångssätt sedan hösten 2014. Tillvägagångssättet går ut på att synliggöra tal. Med hjälp av materialet kan eleven lära sig se tal som helheter med en enda blick. Hela tal kan användas för att bygga upp nya tal. Eleverna handleds att undersöka samband mellan tal. Samband ger upphov till strukturer. Strukturer gör det lättare att förstå. Tack vare visualiseringen av tal kan samtliga elever delta i diskussionen och bygga upp en gemensam förståelse om vad tal är och vad man kan göra med dem. Räkning är inte en mekaniskt upprepad aktivitet – den leder till tänkande! Projektet Grundläggande räknekunskaper med flyt och flexibilitet! vidareutvecklar detta tillvägagångssätt och bygger upp en utbildningsmodell för lärarutbildningen.

Texter om projektet

Lisää sujuvuutta ja joustavuutta peruslaskutaitoon!

Material som stöder undervisning

Nivåer: förskoleundervisning; grundundervisning: årskurs 1–2
Läroämnen: matematik
Beskrivning: Projektet har testat och vidareutvecklat ett nytt tillvägagångssätt för att undervisa grundläggande räknekunskaper. Modellen grundar sig på visualisering av tal och den s.k. fyraspråksmodellen. Materialet innehåller instruktioner för tio centrala övningar för för- och elementarundervisningen. Mål för mångsidig kompetens: förmåga att tänka, multilitteracitet, entreprenörskap Tal och räkneoperationer: Förståelse av talbegreppet, grundläggande räknefärdigheter, föralgebra
Typ: beskrivning/redogörelse av den pedagogiska modellen, övrigt stödmaterial för lärare, (läro)material för elever
Nyckelord: multilitteracitet, grundläggande räknefärdigheter, räkna genom att gruppera, föralgebra

Till materialet (på finska) »

Kontaktpersoner
  • Maarit Laitinen, Tammerfors stad, maarit.laitinen@tampere.fi
Samarbetsläroanstalter 2014–2016 och deras kontaktpersoner

Förskolelärare:

  • maija.huhtiniemi@tampere.fi
  • jenni.tyrmi@tampere.fi
  • sari.rantavaara@tampere.fi
  • heli.lehtonen@tampere.fi
  • juuso.kiviharju@tampere.fi
  • maija.yli-hietanen@tampere.fi
  • sari.harju@tampere.fi
  • irma.natri@tampere.fi
  • riikka.lammi@tampere.fi

Speciallärare inom småbarnspedagogik

  • irene.mikkola@tampere.fi
  • anne.lyly@tampere.fi

Klasslärare / klasslektorer

  • Tampereen normaalikoulu, Tammerfors; Heli Rantamäki, heli.rantamaki@uta.fi
  • Nummen koulu, Tavastehus; Susanna Aartolahti-Tikkanen, susanna.aartolahti-tikkanen@hameenlinna.fi

Övriga samarbetsparter

  • Tammerfors universitet; Jorma Joutsenlahti, jorma.joutsenlahti@uta.fi
  • Tammerfors stad; Tuija Viitasaari, tuija.viitasaari@tampere.fi
Samarbetsprojekt

HUtbildningen i projektet genomförs i samarbete med projekten Alakoulun aritmetiikkaa uusin silmin ochJoustava yhtälönratkaisu.

Cookie-inställningar
LUMA FINLAND -program

Vår webbplatsen använder cookies så att vi kan ge dig den bästa användarupplevelsen som är möjlig. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälper vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen som du tycker är mest intressanta och användbara.

Du kan justera alla dina cookie-inställningar i den här vyn.

Nödvändiga Cookies

Nödvändiga cookies måste alltid vara aktiverade så att vi kan spara dina inställningar för cookie-inställningar.

Tredjeparts cookies

Vår webbplats använder t.ex. Google Analytics för att samla anonym information, som antalet besökare på webbplatsen och de mest populära sidorna.

Att hålla den här cookie aktiverad hjälper oss att förbättra vår webbplats.