Introduktion
Projektet omfattar utveckling av pedagogiska tillvägagångssätt och idéer som baserar sig på internationell forskning. Syftet med dessa är att redan i lågstadiet lägga grunden till den algebraundervisning som inleds i högstadiet. Konstrueringen av grundläggande matematiska begrepp och betydelser samt inledandet av studier i algebra kan stödas genom i praktiken små, men teoretiskt viktiga ändringar i lågstadiets aritmetikundervisning. Sådana ändringar är till exempel att mångsidigt utnyttja numeriska ekvationer redan i nybörjarundervisningen för att eleverna ska ha möjlighet att uppfatta likhetstecknets strukturella betydelse, olika forskningsinriktade uppgifter, problem och lekar genom vilka man förbereder variabelns och den algebraiska ekvationens begrepp samt principerna för algebraisk ekvationslösning, huvudräkning som genomförs på ett lite annorlunda sätt, etc.
Elevernas aktiva deltagande leder till en reflektiv undervisningsdiskussion som vi ännu inte har lärt oss utnyttja tillräckligt inom den finländska skolmatematikens kultur. I denna diskussion lägger eleverna fram sina egna, genuina tankar, motiverar dem, lyssnar på andras tankar samt relaterar sitt eget tänkande till diskussionen. Projektet tar fram olika sätt att stöda lågstadielärares förmåga att skapa och styra högklassiga matematiska diskussioner i hela klassen. Matematiklektionernas diskussionskultur kan utvecklas genom att förhandla fram tillämpliga sociala och sociomatematiska normer. Dessa beskriver de förväntningar som klassgemenskapens medlemmar har på varandra om deltagande i diskussionen och specifikt om vilka sätt att delta som värdesätts matematiskt.
Projektet producerar elektroniskt källmaterial för lågstadielärare, läromaterial för lågstadieelever samt läromaterial för lärare och lärarstuderande för att skapa och utveckla en matematisk diskussionskultur i klassrummet.
Projektet inleddes 1.1.2017.
Material som stöder undervisningen
Nivåer: grundundervisning: årskurs 3–6
Läroämnen: matematik
Beskrivning: läromaterial i ekvationslösning för lågstadieeveler
Typ: (läro)material för elever
Nyckelord: multilitteracitet, grundläggande räknekunskap, räkna genom gruppering, enkel algebra, matematik för lågstadiet, ekvationslösning, flexibilitet, jämförelse av lösningssätt, fel, självbedömning, begreppsförståelse, diskussion, verbalisering
Till materialet (elevens guide) »
Till materialet (kopieringsunderlag) »
Publikationer
- Partanen, A.-M. & Tolvanen, P. (in press). Developing a frame for analysing different meanings of the concept of variable mediated by tasks in elementary-school mathematics textbooks. NOMAD.
- Partanen, A.-M. & Tolvanen, P. (2017). Conceptions and skills of fifth graders related to algebraic equation solving in three pilot tests. NORMA 17, The Eighth Nordic Conference on Mathematics Education, Stockholm, Sweden.
- Partanen, A.-M. & Tolvanen, P. (2018). Uncategorizable cases in developing a frame for analyzing different meanings of the concept of the variable mediated by mathematical tasks. In Bergqvist, E., Österholm, M., Granberg, C. & Sumpter, L. (Eds.), Proceedings of the 42th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 5, p. 132). Umeå, Sweden: PME.
Konferenspresentationer
- Tolvanen, P. (2017). Mixed methods in mathematics and science education research (stem) (EERA-ECER Season School), 2.-4.3.2017, Barcelona, Spain.
- Tolvanen, P. (2016). Implementing Early Algebra in Two Finnish Elementary Schools – A preliminary research plan. Miniconference of the Nordic Network for Algebra Learning, N2AL, Vaasa, Finland, 30.–31.5.
- Tolvanen, P. (2016). Developing a test for 5th graders on meanings and skills related to equation solving. Miniconference of the Nordic Network for Algebra Learning, N2AL, Uppsala, Sweden, 6.–9.9.
- Tolvanen, P. (2019). Preliminary results from Early Algebra study: 5th graders paper-pencil test. Miniconference of the Nordic Network for Algebra Learning, N2AL, Oulu, Finland, 22.–24.5.
Publikationer på gång
- Tolvanen, P. Development of Early Algebraic Thinking of Finnish Elementary School Pupils. Doktorsavhandling.
- Muotka, P. Määrällistä ajattelua ja päättelyä kehittäminen oppimateriaalien avulla. Avhandling pro gradu.
- Pantsar, V. Varhaisalgebran tehtävät alakoulun matematiikan oppikirjoissa. Avhandling pro gradu.
Kontaktpersoner
- Anna-Maija Partanen, Lapplands universitet, anna-maija.partanen@ulapland.fi
Arbetsgrupp
- Anna-Maija Partanen, Lapplands universitet, anna-maija.partanen@ulapland.fi
- Pieti Tolvanen, Lapplands universitet, pieti.tolvanen@ulapland.fi
Samarbetsprojekt
Projektets utbildning genomförs i samarbete med projekten Joustava yhtälönratkaisu och Sujuvuutta ja joustavuutta peruslaskutaitoon!.