Introduktion
Inlärning av matematik är mer meningsfullt funktionellt och genom att leka. Projektet har utvecklat bland annat material som lämpar sig för klubbverksamhet samt videor för virtuella klubbar. Material som har utvecklats i projektet hör till det mångsidiga kompetensmålet K1 Förmåga att tänka och lära sig samt K5 Digital kompetens i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. Därutöver hör material till matematikens ämnesspecifika mål.
Inom ramen för projektet erbjuds aktiviteter direkt till barn och unga samt fortbildning till lärare.
I projektet ordnas GeoGebra-fortbildningar som är riktade till lärare. Man kan delta i utbildningar som genomförs helt på nätet oberoende av tid och plats då det passar bäst. Målet med utbildningar är att lärarna får konkreta idéer om hur GeoGebra kunde användas i undervisningen både som lärarens och som elevens verktyg.
I projektet har det också utvecklats en ny virtuell matematikklubbsverksamhet: dess syfte är att frambringa matematikens meningsfullhet och förmedla information om matematikens betydelse i dagens värld och i arbetslivet. Den virtuella klubben Mathversum är riktad till högstadieelever men uppgifterna tillämpar sig också för andra klassnivåer. Lärare som deltar i klubben kan genomföra klubben på ett sätt som passar dem; klubbvideor har kollats till exempel under lektioner eller under långa raster, eller skolan kan ha ordnat en fysisk klubb som baserar sig på den virtuella klubben. Bekanta dig med klubbsidorna »
Därutöver har det ordnats matematik- och programmeringsworkshoppar för 9–13 åriga barn i samarbete med Helmet-biblioteken i projektet. I workshoppar bekantar man sig funktionellt med matematik samt programmerar egna spel med programmeringsspråket Scratch. För att sprida workshopverksamhet till biblioteken runt om i Finland har man upprättat handledarmanualen Pulmaario, där man kan hitta tydliga instruktioner om hur man genomför en helhet med fem workshopgånger. Handledarmanualen och dess extramaterial hittar du från Pulmaarios egna sidor, och de kan också användas i skolundervisningen. Dessutom utvecklas en modell som baserar sig på kollegial handledning, där gymnasister agerar som workshophandledare tillsammans med bibliotekens personal.
Video
Texter om projektet
Mielekästä matikkaa oppilaille ja opettajille »
Material som stöder undervisning
Nivåer: pgrundundervisning: årskurs 3–6 samt 7–9
Läroämnen: matematik
Beskrivning: I projektet har man utarbetat GeoGeobra-undervisningsvideomaterial till lärare. Materialens syfte är att lärare får idéer om hur de kan använda GeoGebra i undervisningen både som lärarens och som elevens verktyg. Materialet hör till det mångsidiga kompetensmålet K5 Digital kompetens i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. Därutöver hör material till matematikens ämnesspecifika mål. Det finns en webbkurs i samband med materialet.
Typ: övrigt stödmaterial för lärare, (läro)material för elever
Nyckelord: GeoGebra, informations- och kommunikationsteknologi
Nivåer: grundundervisning: årskurs 7–9
Oppiaineet: matematik
Beskrivning:I projektet har man utarbetat en ny virtuell matematikklubb Mathversum som är riktad till högstadieelever. I den virtuella klubben försöker man hitta svar på frågan ”Vad behöver man matematik till?”. På klubbsidorna har det publicerats fyra klubbhelheter, dess klubbvideor och uppgifter är fritt tillgängliga till alla. Materialet hör till det mångsidiga kompetensmålet L1 Förmåga att tänka och lära sig i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. Därutöver hör materialet till matematikens ämnesspecifika mål.
Typ: övrigt stödmaterial för lärare, (läro)material för elever
Nyckelord: virtuell klubbverksamhet, matematikens betydelse
Nivåer: grundundervisning: årskurs 3–6
Läroämnen: matematik och programmering
Beskrivning: : I projektet har man utarbetat material för att ordna matematik- och programmeringsworkshoppar. Materialet innehåller funktionella uppgifter i matematik samt instruktioner om hur man skapar egna spel med Scratch-programmeringsspråk. Materialet hör till det mångsidiga kompetensmålet L1 Förmåga att tänka och lära sig i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. Därutöver hör materialet till matematikens ämnesspecifika mål.
Typ: övrigt stödmaterial för lärare, (läro)material för elever
Nyckelord: klubbverksamhet, matematikens betydelse, programmering, funktionell matematik
Webbkurs
Webbkurs som hör till projektet erbjuder stöd för införande av programmet GeoGebra samt rikligt med tips om hur man kan använda programmet mångsidigt. Kursen är riktad till lärare på lågstadiet och högstadiet. Kursen är öppen två gånger om året ledd av en lärare.
Webbkursen GeoGebra i undervisningen »
Övrigt material
Publikationer
- Kairema, A. & Räsänen, J. (2016). GeoGebra-täydennyskoulutuksia verkossa. Dimensio, 2016(6), 24-27.
- Karjalainen, E. (2017). Kehittämistutkimus: Virtuaalinen matematiikkakerho. Avhandling pro gradu, Institutionen för matematik och statistik, Helsingfors univesritet.
- Räsänen, J. & Karjalainen, E. (2016). Matikkaa virtuaalikerhossa. Dimensio, 2016(2), 29-31.
- Sumu, V., Tuominen, J., Räsänen, J., Kaukoniemi, H. & Terrihauta, P. (2016). Pulmaario – Matematiikkaa ja ohjelmointia: Ohjaaja opas. Helsingfors: Helsingfors stadsbibliotek.
Kontaktpersoner
- Juha Oikkonen, Helsingfors universitet, juha.oikkonen@helsinki.fi
Arbetsgrupp
- Juha Oikkonen, Helsingfors universitet, juha.oikkonen@helsinki.fi
- Jenni Räsänen, HHelsingfors universitet