Forska och fundera: Förskoleelevers förmåga att utforska

Introduktion

Forska och fundera är ett utvecklings- och forskningsprojekt som i samarbete med barträdgårdslärare utvecklar en inlärningsmiljö jämte läromaterial för daghem och förundervisning som stöder barnens förmåga att utforska.

Centrala teman är de naturvetenskapliga fenomen i vår omgivning som intresserar barn. Utforskning av fenomenen stöds genom att bygga upp en uppmuntrande och upplevelsebaserad inlärningsmiljö som integrerar konst, berättelser och lek med naturvetenskaper.

I projektets workshoppar får du konkret ta del av de funktionella undersökningar som har utvecklats. Kom med och få verktyg och idéer för att genomföra barncentrerad vetenskapsfostran i ditt eget arbete!

Texter om projektet

Tutki ja tuumaa – arjen ihmettelystä tutkimisen riemuun

Material som stöder undervisning

Nivåer: förskoleundervisning
Läroämnen: matematik, omgivningslära
Beskrivning: Materialet för utforskande förskoleundervisning i naturvetenskaper är i videoformat och riktar sig främst till lärare, men även till stöd för den vetenskapsfostran som sker i hemmen.
Typ: övrigt stödmaterial för lärare
Nyckelord: naturvetenskaper, experimentellt grepp, undersökande studier, förskola, förskolepedagogik

Till materialet »

Webbkurs

En webbkurs som anknyter till projektet Vetenskaplig och teknisk fostran finns i Helsingfors universitets portal MOOC. Avsnitt 4 i kursen motsvarar kursens praktiska del: Vetenskaps- och teknikklubbar – Vetenskapsklubbar för småbarn. Du kan ta del av kursmaterialet genom att logga in som gäst (log in as a guest) eller skapa ett eget ID för att genomföra kursen.

Publikationer
Övrigt material
Kontaktpersoner
  • Topias Ikävalko, Helsingfors universitet, topias.ikavalko@helsinki.fi
Arbetsgrupp
  • Jenni Vartiainen (2014-2016)
  • Julia Halonen (2017-2018)
  • Topias Ikävalko (2018-), Helsingfors universitet, topias.ikavalko@helsinki.fi