Introduktion
I projektet förverkligas två till högstadieundervisningen riktade undervisningshelheter som integrerar två eller flera läroämnen.
Temat för den ekosociala undervisningshelheten Ta hand om din miljö är nedsmutsning av miljön från en geografisk, biologisk och kemisk synvinkel och i undervisningen poängteras individens ansvar och frihet. Eleven lär sig iaktta sin omgivning och förstå betydelsen av olika föroreningar i sin egen närmiljö. Hen lär sig se föroreningar även som ett globalt problem och förstår betydelsen av sitt eget agerande för miljöns välmående.
I Vattenmätningar -undervisningshelheten sammanförs fysikens, geografins samt biologins synvinklar på vattendrag och studierna är experimentella. Eleverna bekantar sig med tillståndet hos närmiljöns vattendrag genom att undersöka vattenkvaliteten med naturvetenskapliga mätningar. Av mätresultaten erhålls geodata vilket analyseras tillsammans med annat tillgängligt material – detta skapar lokal förståelse om närmiljön.
Än sen då? -frågan väcker en att tänka vidare: Än sen då ifall jag kastar skräpet på marken? MÄn sen då ifall olja rinner ut i jordmånen eller havet? Än sen då när jag har mätt vattnets fysikaliska egenskaper? Än sen då när jag vet att det finns skillnader i vattendragen? Elevernas naturvetenskapliga kunskap och förmåga utvecklas på ett mångsidigt sätt och de lär sig att fundera och argumentera om betydelsen av det naturvetenskapliga kunnandet både för sin egen del och i samhället.
Målet är att bekanta eleverna med naturtillståndet i sin egen näromgivning samt de förändringar som pågår där. Fältundersökningen och den omedelbara lagringen av mätningar som gjorts på fältet i en databas ger möjligheten att jämföra naturtillståndet över tid samt mellan olika platser även senare. Projektet är en helhet som starkt integrerar olika läroämnen där fysik och kemi på ett naturligt sätt kopplas till biologi samt geografi. Undersökning av vattendrag och deras närmiljö är, tillsammans med användningen av modern mätteknik för att åskådliggöra miljöns naturtillstånd, de centrala aspekterna i projektet. Västra Finlands LUMA-center erbjuder teknologiskt stöd för de skolorna som deltar i projektet och till det mobila LUMA-laboratoriets utrustning hör bl.a. mångsidigt med mätinstrument och en höghastighetskamera.
Texter om projektet
Havainnot ja mittaukset asettuvat kontekstiin Mitä sitten? -hankkeessa
Uusi Huolehdi ympäristöstäsi -oppimiskokonaisuus perustuu ekososiaalisen sivistyksen mukaiseen käsitykseen yksilön vapauksista ja vastuista
Uudessa Mobiililaboratorio-oppimiskokonaisuudessa tuotetaan paikkatietoa lähiympäristöä tutkimalla
Material som stöder undervisningen
Nivåer: grundundervisning: årskurs 7–9
Läroämnen: biologi, kemi, geografi
Beskrivning: Ta hand om din miljö -helheten grundar sig starkt på den ekosociala utbildningens värdegrund och den sammanför målsättningarna samt arbetssätten inom geografi, biologi samt kemi.
Typ: beskrivning/redogörelse för pedagogisk modell, övrigt stödmaterial för lärare, (läro)material för elevanvändning
Nyckelord: integrering, defragmentering, högstadium, geografi, biologi, kemi, teknologi för inlärning, ekosocial utbildning, funktionalitet, geodata, läro-omgivning, mätning, åskådning av omgivningen
Nivåer: grundundervisning: klasserna 7-9
Läroämnen: biologi, fysik, geografi
Beskrivning: Vattenmätningar -helheten grundar sig på experimentell samt dynamisk inlärning och kopplar teknologin till undervisningen på ett naturligt sätt både i klassrummet (geodatagenomgång) samt i naturen (mätning och observerande av vattendrag). I helheten sammanförs målsättningarna samt arbetssätten inom geografi, biologi samt fysik.
Typ: beskrivning/redogörelse för pedagogisk modell, övrigt stödmaterial för lärare, (läro)material för elevanvändning
Nyckelord: iintegrering, defragmentering, högstadium, geografi, biologi, fysik, teknologi för inlärning, funktionalitet, läro-omgivning, geodata, mätning, åskådning av omgivningen
Övrigt material
Kontaktpersoner
- Jaakko Lamminpää, Åbo universitet, jaakko.lamminpaa@utu.fi
- Katja Puutio, Åbo universitet, katja.puutio@utu.fi
Arbetsgrupp
- Jaakko Lamminpää, Åbo universitet, jaakko.lamminpaa@utu.fi
- Katja Puutio, Åbo universitet, katja.puutio@utu.fi
- Jaani Paski, Åbo universitet, jaani.tuura@utu.fi
- Sanna Mäki, Åbo universitet
- Marianna Kuusela, Åbo universitet
- Tommi Sironen, Åbo universitet
Sammarbetsprojekt
Skolning för projektet görs i samarbete med projekten Från skogen till mikroskopet!, Mät mig! – Ett projekt för att mäta människans egenskaper samt Vattenmätningar.