Inspirerande idéer för undersöksinriktat fältutlärning i den nya läroplanens anda
Introduktion
Från skogen till mikroskopet! -projekt innehåller färdiga materialhelheter som stöd för att förverkliga studieutfärder i närmiljön. Projektet stöder en mångsidig natur-, miljö-, och teknologiundervisning och uppmuntrar eleverna att undersöka och undra, samt ger läraren färdigheter att införa dessa nya dimensioner i läroplanen och undervisningsmetoderna. Materialet bygger på att man som stöd vid fältundervisningen använder mikroskop som tas med ut i terrängen och som lätt kan kopplas till bärbar datorutrustning så som mobiltelefoner eller pekplattor.
I projektets material hittar du helheter för fältstudier av såväl växter som ryggradslösa djur. Materialet lämpar sig för både lågstadiet och högstadiet. Dessa färdiga helheter innehåller allt material och alla kompendier som behövs för undervisningen. Materialet kan användas som sådant eller anpassas och redigeras så att det passar ens egen undervisning. Förutom de färdiga paketen innehåller projektsidorna även allmänna direktiv för fältstudier samt anvisningar och tips, speciellt för användning i de lägre klasserna vid lågstadiet.
Video
Man kan även besöka universitetet. På videon bekantar sig lågstadie-eleverna med olika slags mikroskop. Förfrågningar:
- Åbo universitets djurmuseum: Anssi Teräs, anante@utu.fi (finska)
- Västra-Finlands LUMA-center: Jaani Paski, jaani.paski@utu.fi (finska)
- LUMA-center Åbo Akademi: Ann-Sofie Leppänen, ann-sofie.leppanen@abo.fi (svenska)
Texter om projektet
Metsästä mikroskoopille!
Från skogen till mikroskopet!
Maasto-opetuksessa oppilaat pääsevät käsiksi lähiluonnon ihmeisiin
Oppilaat etenevät metsästä mikroskoopille
Material som stöder undervisning
Nivåer: grundundervisning: årskurs 1–2 samt 3–6, samt 7–9, passar även för gymnasier
Läroämnen: miljölära, biologi
Beskrivning: Stödmaterial för lärare för att förverkliga utfärder i närmiljön samt instruktioner för att välja bärbara mikroskop. Dessutom färdiga inlärningshelheter med tillhörande uppgifter och material både för låg- och högstadiet. Projektet hör till utomhus- och undersöksinriktad inlärning.
Typ: övrigt stödmaterial för lärare
Nyckelord: närmiljö, miljölära, undersöksinriktad, observation, mikroskop
Publikationer
- Lindberg, A. (2017). Naturkartläggningen och fältundervisningen i Egentliga Finland: hur skall fältundervisningen se ut i dagens högstadier? Avhandling pro gradu, Åbo Akademi.
- Puutio, K. (2017). Alakoulun maasto-opetusta edistävät ja hankaloittavat tekijät – mikä saa jäämään luokkaan? Avhandling pro gradu, Åbo universitet
- Weckman, M. (2018). Fältundervisning och naturtyper i Egentliga Finland: klasslärarnas intresse, kunnande och inställning till undervisning enligt den nya läroplanen. Avhandling pro gradu, Åbo Akademi.
Kontaktpersoner
- Helen Cooper, Åbo Akademi, hcooper@abo.fi (svenska)
- Katja Puutio, Åbo universitet, katja.puutio@utu.fi (finska)