Utveckling av kreativt tänkande i skolmatematiken

Introduktion

Projektet riktar sig till elever i åk 7-9 och syftar i första hand till att erbjuda förbättrade möjligheter till kreativt tänkande. Speciellt när aktuella problemsekvenser har varit förankrade i elevernas verklighet har de också ökat elevernas intresse för matematiken.

En del av problemsekvenserna har koppling till andra ämnen; t.ex. uppgiften att konstruera en skala för mätglaset till en regnvattenmätare eller uppgiften att beräkna antalet träd i skogen (för att kunna besluta om ev. tilläggsplantering). Alla hjälpmedel är tillåtna i problemsekvenserna, men betoningen är på att utveckla elevernas eget tänkande och inte lika mycket användningen av olika hjälpmedel.

Med hjälp av problemsekvenser breddas underlaget för bedömning av elevernas kunskaper och färdigheter i matematik, men det bör erkännas att utvärdering av problemlösningsförmåga och olika elevers bidrag vid grupparbete inte är det lättaste.

Material som stöder undervisning

Nivåer: grundundervisning: årskurs 7-9
Läroämnen: matematik
Beskrivning: Lärarledda problemsekvenser stödjer en systematisk utveckling av förmågan att lösa problem och att använda olika lösningsmetoder. Följande mål inom LP2014 uppfylls: – att lära sig tänka – att samarbeta i grupper och inom klassen – att arbeta med utmaningar och fördjupningsuppgifter – att argumentera och dra slutsatser.
Typ: beskrivning/redogörelse för pedagogisk modell, övrigt stödmaterial för lärare, (läro)material för elevanvändning
Nyckelord: problemlösning, problemsekvens, utmaningar, samarbete.

Till materialet »

Publikationer
  • Burman, L. (2019). Developing students’ problem-solving skills using problem sequences – student perspectives on collaborative work. In I. Gebel, A. Kuzle, & B. Rott (Eds.), Proceedings of the 2018 Joint Conference of ProMath and the GDM Working Group on Problem Solving (pp. 51-59). Münster: WTM-Verlag.
  • Burman, L. (2014). About problem sequences designed for heterogeneous classes in grade seven. In Ambrus, A., & Vásárhelyi, É. (Eds.), Problem solving in Mathematics Education. Proceedings of the 15th ProMath conference, 30 August – 1 September, 2013 in Eger. Budapest: Faculty of Science, Eötvös Loránd University.
  • Burman, L. (2016). Using Venn diagrams in problem solving: a sequence of tasks with fractions and percentages. In Kuzle, A., Rott, B. & Hodnik Čadež, T. (Eds.), Problem Solving in the Mathematics Classroom – Perspectives and Practices from Different Countries. Münster: Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien.
  • Burman, L. (2017). On the construction of a problem sequence. Magistra landertina, 12(2), 94-108.
  • Burman, L. & Wallin, S. (2014). Teacher guided practice with problem sequences. In Spaces for learning: past, present and future, Proceedings of the 30th symposium of the Finnish Mathematics and Science Education research Association in Vaasa, November 6-8, 2013, 2014(36), 69-77. Vaasa: Faculty of Education, Åbo Akademi University.
Kontaktpersoner
  • Lars Burman, Åbo Akademi, lburman@abo.fi
Samarbetsläroanstalter 2014–2016 och deras kontaktpersoner
  • Vasa övningsskola; Jan Alin, jalin@abo.fi
  • S:t Olofsskolan, Åbo; Kim Virta, kim.virta@turku.fi
  • Strömborgska högstadiet, Borgå; Ralf Wadenström, ralf.wadenstrom@porvoo.fi
  • Lyceiparkens skola, Borgå
  • Lovisanejdens högstadium; Alva Grönqvist, alva.gronqvist@edu.loviisa.fi
  • Närpes högstadium; Anders Hollfast, anders.hollfast@narpes.fi
Cookie-inställningar
LUMA FINLAND -program

Vår webbplatsen använder cookies så att vi kan ge dig den bästa användarupplevelsen som är möjlig. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälper vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen som du tycker är mest intressanta och användbara.

Du kan justera alla dina cookie-inställningar i den här vyn.

Nödvändiga Cookies

Nödvändiga cookies måste alltid vara aktiverade så att vi kan spara dina inställningar för cookie-inställningar.

Tredjeparts cookies

Vår webbplats använder t.ex. Google Analytics för att samla anonym information, som antalet besökare på webbplatsen och de mest populära sidorna.

Att hålla den här cookie aktiverad hjälper oss att förbättra vår webbplats.