Introduktion
Utvecklingsprogrammet uppmuntrar klasslärare till att ta itu med lösning och bedömning av öppna problem som upplevs som utmanande. Den nya läroplanen betonar betydelsen av problemlösning i inlärning. Syftet är att utveckla det kreativa och logiska matematiska tänkandet samt att öka elevernas uppfattningsförmåga inom matematik. Genom att lösa öppna problem övas också andra mål i den nya läroplanen, t.ex. färdigheter i interaktion, nya arbetssätt, färdigheter i tänkande, mångsidiga bedömningssätt…
Vi strävar till att locka med så många skolor som möjligt i utvecklingsarbetet. Till dem som är med i projektet bjuder vi månadsvis ett öppet problem, bakgrundsmaterial och en mentorskapsdiskussion som stöd till förhandlingen i klassrummet. På grund av dessa planerar skolorna en helhet som bäst passar dem för att genomföra undervisningsexperimentet. Utvecklingsprogrammet stöder lärarna i detta projekt. Problem som vi använder har uppkommit som en del av ett treårigt forskningsarbete i samarbete med forskare och lärare som har tagit del i forskningen. Utforskat information finns alltså till åt lärare och de får även stöd från tidigare erfarenheter.
Video (på finska)
Texter om projektet
Ymmärrystä ongelmanratkaisuun
Vanhempien osallistaminen on tärkeää
Kouluväen kokemuksia avoimista ongelmista
Miten avoimia tehtäviä voi arvioida?
Material som stöder undervisningen:
Webbplatsen för matematikens didaktik
Nivåer: förskola, grundundervisning: klasserna 1-6
Läroämnen: matematik
Beskrivning: På webbpaltsen för matematikens didaktik (HU) finns det bland annat 30 välbeprövade öppna problemlösningsuppgifter samt information, forskning och litteratur om problemlösning och dess undervisning. På sajten behandlas också bedömning av problemlösning mer omfattande. Det finns också artiklar om centrala teman kring undervisningen av öppna problem.
Typ: beskrivning/redogörelse av en pedagogisk modell, övrigt stödmaterial för lärare, (läro)material för eleverna
Nyckelord: grundskolans lägre klasser, undervisning i problemlösning, problemlösning, öppna problem
Till materialet (uppgifter till elever) »
Video: Uppfattningsförmåga till problemlösning
Nivåer: förskola, grundundervisning: klasserna 1-6
Läroämnen: matematik
Beskrivning: Uppfattningsförmåga till problemlösning -videon innehåller inlägg av både lärare och elever, forskningsdata samt praktiska exempel. Dess syfte är att ge forskningsdata och sedvanor om undervisning i problemlösning. Helheten (ca 40 minuter) kan användas fritt för undervisning och handledning av lärare, elever och föräldrar.
Typ: beskrivning/redogörelse av en pedagogisk modell, övrigt stödmaterial för lärare
Nyckelord: grundskolans lägre klasser, undervisning i problemlösning, problemlösning, öppna problem
Publikationer
- Ahtee, M., Hannula, M., Laine, A., Näveri, L., Pehkonen, E., Portaankorva-Koivisto, P. & Wass, S. (2016). Iloa ongelmanratkaisuun. Helsingfors: Kustannusosakeyhtiö Otava.
- Harju, V. (2015). ”Me ollaan nii lähellä mut sit ei kuitenkaan tajuu sitä” – Viidesluokkalaisten ratkaisuja avoimeen ongelmanratkaisutehtävään. Avhandling pro gradu, handledare Laine, A., Helsingfors universitet.
- Kankaanpää, A. (2012). ”Eli onks täs nyt tarkotus keksii eri tapoja?” Tapaustutkimus luokkahuonekeskusteluista matematiikan ongelmanratkaisussa. Avhandling pro gradu, handledare Laine, A., Helsingfors universitet.
- Kojo, A. (2015). ”Mikä se sun systeemis on?” Luokanopettaja ongelmanratkaisun ohjaajana. Avhandling pro gradu, handledare Laine, A., Helsingfors universitet.
- Kojo, A., Laine, A. & Näveri, L. (2018). How did you solve it? – Teachers’ approaches to guiding mathematics problem solving. LUMAT: Research and Practice in Math, Science and Technology Education, 6(1), 22-40 .
- Koponen, M. (2014). ”Mitä me voidaan päätellä siitä säännöstä?” Opettaja ongelmanratkaisuprosessin reflektointivaiheen ohjaajana. Avhandling pro gradu, handledare Laine, A., Helsingfors universitet.
- Laine, A., Ahtee, M., Näveri, L., Pehkonen, E. & Hannula, M. S. (2018). Teachers’ influence on the quality of pupils’ written explanations – Third-graders solving a simplified arithmagon task during a mathematics lesson. LUMAT: Research and Practice in Math, Science and Technology Education, 6(1), 87-104.
- Laine, A., Näveri, L., Ahtee, M., Pehkonen, E. & Hannula, M. S. (2018). Connections of Primary Teachers’ Actions and Pupils’ Solutions to an Open Problem. International Journal of Science and Mathematics Education, 16(5), 967-983.
- Laine, A., Näveri, L., Ahtee, M. & Pehkonen, E. (2014). Development of Finnish Elementary Pupils’ Problem-Solving Skills in Mathematics. CEPS Journal, 4(3), 111-129.
- Pehkonen, E., Näveri, L. & Laine, A. (2013). On teaching problem solving in school mathematics. CEPS Journal, 3(4), 9-23.
Kontaktpersoner
- Anu Laine, Helsingfors universitet, anu.laine@helsinki.fi
- Sirpa Wass, Helsingfors universitet, sirpa.wass@helsinki.fi
Samarbetsskolorna mellan 2014–2019 och dess kontaktpersoner
- Auroran koulu, Esbo; rektor Ulriika Huima, ulriika.huima@espoo.fi
- Gesterbyn koulu, Kyrkslätt; rektor Sanna Sankala, sanna.sankala@kirkkonummi.fi
- Hämeen kesäyliopisto, Tavastehus; utbildningschef Hanna Salo, hanna.salo@hame.fi
- International School of Helsinki, Helsingfors; Qian Ding, qian.ding@edu.hel.fi; Laura Rytkönen, laura.rytkonen@edu.hel.fi
- Jalavapuiston koulu, Esbo; Raija Herrala, raija.herrala@espoo.fi
- Kaisaniemen ala-asteen koulu, Helsingfors; rektor Merja Kuosmanen, merja.kuosmanen@hel.fi
- Kalajärven koulu, Esbo; Osmo Hupli, osmo.hupli@espoo.fi; Raija Herrala, raija.herrala@espoo.fi
- Kallion ala-asteen koulu, Helsingfors; rektor Tuomo Säävälä, tuomo.saavala@hel.fi
- Karamzinin koulu, Esbo; Osmo Hupli, osmo.hupli@espoo.fi
- Katajanokan ala-asteen koulu, Helsingfors; skolföreståndare Päivi Viitala, paivi.viitala@hel.fi
- Kirstin koulu, Esbo; Osmo Hupli, osmo.hupli@espoo.fi; Raija Herrala, raija.herrala@espoo.fi
- Meilahden ala-asteen koulu, Helsingfors; rektor Tero Tatterback, tero.tatterback@hel.fi
- Mäntymäen koulu, Grankulla; rektor Jarmo Ranta, jarmo.ranta@kauniainen.fi
- Niipperin koulu, Esbo; Osmo Hupli, osmo.hupli@espoo.fi; Raija Herrala, raija.herrala@espoo.fi
- Pakankylän koulu, Esbo; Osmo Hupli, osmo.hupli@espoo.fi; Raija Herrala, raija.herrala@espoo.fi
- Rekolanmäen koulu, Vanda; rektor Niina Saarinen, niina.saarinen@eduvantaa.fi
- Savion koulu, Kervo; rektor Mari Heikkinen, mari.k.heikkinen@kerava.fi
- Suomenlinnan ala-asteen koulu, Helsingfors; rektor Jutta Narjus, jutta.narjus@hel.fi