Spelplanering

Introduktion

Spel utgör obestridligen den nyaste trenden inom informationsteknik. Alla spelar och det finns något till buds för samtliga kundgrupper. I projektet Spelplanering får elever i olika åldersgrupper planera, illustrera och genomföra sina egna idéer till spel med hjälp av olika informationstekniska verktyg.

Projektets innehåll har planerats så att det kan genomföras på vilken klassnivå som helst mellan förundervisningen och gymnasiet; i förundervisningen och på lågstadiet fokuserar spelplaneringen på brädspel och planering och på de högre klasserna på programmering och informationstekniska verktyg. På de högra klasserna omfattar undervisningen även teori om programmeringens grunder samt allmänna diskussioner om spel och informationsteknik som yrke.

Texter om projektet

Pelisuunnittelu tuottaa luovia ideoita ja keksijöitä

Material som stöder undervisning

Nivåer: förskoleundervisning, grundundervisning: årskurs 7–9
Läroämnen: övriga läroämnen
Beskrivning: Exempelprojekt, exempeluppgifter, undervisningsdior och verktyg, Färdigt projekt inklusive material för lärare för en 16 veckor lång spelprogrammeringskurs för högstadiet samt en kursstruktur på ca 10 lektioner för planering av ett nytt brädspel med förskoleelever. Innehåller programmeringsuppgifter som finns på en separat nättjänst (Codecademy) samt kräver installation av spelmotorplattformen Unity 3D på klassens datorer. För att kunna se Unity-undervisningsvideorna måste skolan ha tillåten åtkomst till YouTube
Typ: beskrivning/redogörelse av den pedagogiska modellen, övrigt stödmaterial för lärare, (läro)material för elever
Nyckelord: spelprogrammering, spelplanering, C#, programmering, informationteknik

Till materialet (på finska) » (.zip)

Övrirgt material
Kontaktpersoner
  • Jouni Ikonen, Villmanstrands tekniska universitet, jouni.ikonen@lut.fi
Samarbetsläroanstalter 2014–2016 och deras kontaktpersoner
  • Kesämäenrinteen koulu, Villmanstrand; Olga Wolkoff, olga.wolkoff@lappeenranta.fi
  • Lemin koulukeskus; Jarmo Vanhanen, jarmo.vanhanen@lemi.fi
  • Lauritsalan päiväkoti, Villmanstrand; Riikka Räihä, riikka.raiha@lappeenranta.fi
  • Hovinpellon päiväkoti, Villmanstrand; Tiinä Ryynänen, tiina.ryynanen@lappeenranta.fi
Cookie-inställningar
LUMA FINLAND -program

Vår webbplatsen använder cookies så att vi kan ge dig den bästa användarupplevelsen som är möjlig. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälper vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen som du tycker är mest intressanta och användbara.

Du kan justera alla dina cookie-inställningar i den här vyn.

Nödvändiga Cookies

Nödvändiga cookies måste alltid vara aktiverade så att vi kan spara dina inställningar för cookie-inställningar.

Tredjeparts cookies

Vår webbplats använder t.ex. Google Analytics för att samla anonym information, som antalet besökare på webbplatsen och de mest populära sidorna.

Att hålla den här cookie aktiverad hjälper oss att förbättra vår webbplats.