Introduktion
Detta projekt utvecklar spelifierade och automatiskt bedömda uppgifter samt material för programmeringsundervisning. Uppgifterna och materialet utvecklas för ViLLE-systemet och kan lätt tas i bruk i vilken skola som helst. Denna modell utnyttjar de nyaste forskningsrönen inom programmeringsundervisning, kan reproduceras och vidareutvecklas samt ger ny energi för programmeringsundervisningen i högstadiet.
Material som stöder undervisning
Nivåer: grundundervisning: årskurs 7–9
Läroämnen: övriga läroämnen
Beskrivning: MMaterial (föreläsningsdior, elektroniska veckouppgifter, elektroniska handledningar, övningsuppgifter och modellösningar samt lärarhandledning) för undervisning i programmeringens grunder för högstadiet. Enligt läroplanen ska samtliga utbildningsnivåer omfatta undervisning i programmering.
Typ: beskrivning/redogörelse av den pedagogiska modellen, övrigt stödmaterial för lärare, (läro)material för elever
Nyckelord: programmering, Python, undervisningsteknik, ViLLE
Publikationer
- Kaila, E., Lindén, R., Lokkila E. & Laakso, M. (2017). About Programming Maturity in Finnish High Schools: A Comparison Between High School and University Students’ Programming Skills. Proceedings of the 2017 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE ’17). ACM, New York, NY, USA, 122-127.
- Mäkelä, M. (2017) Teknologiatuettu ohjelmoinnin opetus lukio- ja yläkoulutasolla. Avhandling pro gradu, Åbo universitet.
Övrigt material
Kontaktpersoner
- Petra Enges-Pyykönen, Åbo universitet, phenge@utu.fi
- Erkki Kaila, Åbo universitet, erkki.kaila@utu.fi
Arbetsgrupp
- Petra Enges-Pyykönen, Åbo universitet, phenge@utu.fi
- Erkki Kaila, Åbo universitet, erkki.kaila@utu.fi
- Mikko-Jussi Laakso, Åbo universitet, milaak@utu.fi