Motiverande och spelifierad programmering för högstadiet

Introduktion

Detta projekt utvecklar spelifierade och automatiskt bedömda uppgifter samt material för programmeringsundervisning. Uppgifterna och materialet utvecklas för ViLLE-systemet och kan lätt tas i bruk i vilken skola som helst. Denna modell utnyttjar de nyaste forskningsrönen inom programmeringsundervisning, kan reproduceras och vidareutvecklas samt ger ny energi för programmeringsundervisningen i högstadiet.

Material som stöder undervisning

Nivåer: grundundervisning: årskurs 7–9
Läroämnen: övriga läroämnen
Beskrivning: MMaterial (föreläsningsdior, elektroniska veckouppgifter, elektroniska handledningar, övningsuppgifter och modellösningar samt lärarhandledning) för undervisning i programmeringens grunder för högstadiet. Enligt läroplanen ska samtliga utbildningsnivåer omfatta undervisning i programmering.
Typ: beskrivning/redogörelse av den pedagogiska modellen, övrigt stödmaterial för lärare, (läro)material för elever
Nyckelord: programmering, Python, undervisningsteknik, ViLLE

Till materialet »

Publikationer
Övrigt material
Kontaktpersoner
  • Petra Enges-Pyykönen, Åbo universitet, phenge@utu.fi
  • Erkki Kaila, Åbo universitet, erkki.kaila@utu.fi
Arbetsgrupp
  • Petra Enges-Pyykönen, Åbo universitet, phenge@utu.fi
  • Erkki Kaila, Åbo universitet, erkki.kaila@utu.fi
  • Mikko-Jussi Laakso, Åbo universitet, milaak@utu.fi