Motiverande och spelifierad programmering för högstadiet

Introduktion

Detta projekt utvecklar spelifierade och automatiskt bedömda uppgifter samt material för programmeringsundervisning. Uppgifterna och materialet utvecklas för ViLLE-systemet och kan lätt tas i bruk i vilken skola som helst. Denna modell utnyttjar de nyaste forskningsrönen inom programmeringsundervisning, kan reproduceras och vidareutvecklas samt ger ny energi för programmeringsundervisningen i högstadiet.

Material som stöder undervisning

Nivåer: grundundervisning: årskurs 7–9
Läroämnen: övriga läroämnen
Beskrivning: MMaterial (föreläsningsdior, elektroniska veckouppgifter, elektroniska handledningar, övningsuppgifter och modellösningar samt lärarhandledning) för undervisning i programmeringens grunder för högstadiet. Enligt läroplanen ska samtliga utbildningsnivåer omfatta undervisning i programmering.
Typ: beskrivning/redogörelse av den pedagogiska modellen, övrigt stödmaterial för lärare, (läro)material för elever
Nyckelord: programmering, Python, undervisningsteknik, ViLLE

Till materialet »

Publikationer
Övrigt material
Kontaktpersoner
  • Petra Enges-Pyykönen, Åbo universitet, phenge@utu.fi
  • Erkki Kaila, Åbo universitet, erkki.kaila@utu.fi
Arbetsgrupp
  • Petra Enges-Pyykönen, Åbo universitet, phenge@utu.fi
  • Erkki Kaila, Åbo universitet, erkki.kaila@utu.fi
  • Mikko-Jussi Laakso, Åbo universitet, milaak@utu.fi
Cookie-inställningar
LUMA FINLAND -program

Vår webbplatsen använder cookies så att vi kan ge dig den bästa användarupplevelsen som är möjlig. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälper vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen som du tycker är mest intressanta och användbara.

Du kan justera alla dina cookie-inställningar i den här vyn.

Nödvändiga Cookies

Nödvändiga cookies måste alltid vara aktiverade så att vi kan spara dina inställningar för cookie-inställningar.

Tredjeparts cookies

Vår webbplats använder t.ex. Google Analytics för att samla anonym information, som antalet besökare på webbplatsen och de mest populära sidorna.

Att hålla den här cookie aktiverad hjälper oss att förbättra vår webbplats.