Introduktion
I projektet utarbetas studiehelheter som lämpar sig för lågstadiet, i vilka elevernas fysiska egenskaper granskas ur fysikens, biologins och eventuellt gymnastikens perspektiv. I studiehelheten undersöker eleverna fysiska egenskaper med hjälp av datorstödda mätinstrument och videoanalys.
I vår erfarenhet inspirerar funktioner av denna typ eleverna att använda datorstödda mätinstrument och granska sina fysiologiska egenskaper, till exempel tryckkraften. Dessutom kan mätinstrumenten användas för att undersöka de positiva effekterna som motionshobbyer har, till exempel på utvecklingen av hoppteknik.
Målet med projektet är att skapa ämnesövergripande studiehelheter med utgångspunkt i datorstödd mätning av elevernas egenskaper, till exempel tryckkraft och hopphöjd. Det som studiehelheterna lär ut i fysik, biologi och eventuellt gymnastik kopplas till elevernas fysiska egenskaper. Antagandet är att detta gör lärostoffet mer personligt och betydelsefullt för eleverna än i traditionell undervisning som bygger på ämnesgränser. Man anser att detta stöder inlärningen av och ökar elevernas intresse för lärostoffet.
Projektet har omfattat försök att med samarbetslärares klasser använda apparaterna i skolor och i LUMA-laboratoriet vid Östra Finlands universitet. I samband med försöken har funktioner, material och praxis planerats för att genomföra ämnesövergripande studiehelheter.
Video
Texter om projektet
Pomput ja puristusvoima havainnollistavat alakoulun fysiikkaa
Pompuista ja puristuksista oivallisia eväitä yhtenäiskoulun toimintakulttuurin muodostamiselle
Material som stöder undervisning
Nivåer: grundundervisning: årskurs 3–6 och 7–9
Läroämnen: matematik, omgivningslära, biologi, fysik, kemi
Beskrivning: AMaterialet innehåller ämnesövergripande naturvetenskapliga studiehelheter med fokus på elevernas fysiska egenskaper, till exempel lungvolym eller smaksinne. Studiehelheterna stöder helhetsskapande undervisning i naturvetenskaper och skapar en funktionell inlärningsmiljö som utnyttjar modern mätteknologi och IKT.
Typ: övrigt stödmaterial för lärare, (läro)material för elever
Nyckelord: ämnesövergripande undervisning i naturvetenskaper, helhetsskapande undervisning, funktionalitet, att göra lärostoffet personligt, datorstödd mätteknik, naturvetenskaplig forskning, multilitteracitet
Övrigt material
Publikationer
- Kesonen, M. (2015). Pomput ja puristusvoima havainnollistavat alakoulun fysiikkaa. LUMA-sanomat.
- Pöllänen, P. (2018). Hyppykorkeuden määrittäminen opetuskäyttöön soveltuvien mittalaitteiden avulla. Kandidatavhandling, handledare Kesonen, M., Östra Finlands universitet.
Kontaktperson
- Mikko Kesonen, Östra Finlands universitet, mikko.kesonen@uef.fi