Introduktion
Projektet KEY– stenar, energi och omgivningen består av två olika delar som även anknyter till varandra.
Delen Jag – en påverkare! ökar elevernas medvetenhet om energi och omgivningen. I projektet utvecklas uppmuntrande och åskådliga övningar och läromaterial för att inspirera eleverna (och lärarna samt indirekt elevernas föräldrar och närmaste krets) att iaktta principer för hållbar utveckling i sina egna aktioner. Temana inkluderar bl.a. förnybar energi, näring, vatten- och koldioxidavtryck. Eleverna handleds att undersöka, observera, rapportera och tillämpa sina kunskaper och insikter i praktiken.
I delen Fascinerande stenar är målet att öka medvetenheten om sten som material, dess mångsidiga användningsmöjligheter, bearbetning av sten och stenindustrin som arbetsgivare. Projektets utvecklingsskede har gett upphov till stadsorienteringsbanor, där eleverna bekantar sig med stenobjekt som finns längs rutten och samtidigt får information om bland annat stenarter, stenars uppkomst, bearbetning av sten och olika användningssätt. Orienteringarna har förverkligats med två olika nivåer, i pilotskedet för förskolan och högstadiet. Kontrollpunkterna anpassas till elevernas ålder.
Video
Texter om projektet
Kaupunkisuunnistus paljastaa kivien kiehtovat puolet
Minä – vaikuttaja!
Material som stöder undervisning
Nivåer: förskoleundervisningen, grundundervisningen: årskurs 1–2, 3–6 samt 7–9
Läroämnen: omgivningslära, biologi, fysik, kemi, geografi, andra läroämnen
Beskrivning:
Fascinerande stenar: Målet med materialet är att öka medvetenhet om sten som material, dess mångsidiga användningsmöjligheter samt om stenindustrin som arbetsgivare.
Jag – en påverkare!: I energidelens övningar iakttar eleverna sitt eget komsumtionsbeteende, mäter energiförbrukning (hemma/i skolan) och uppmuntras att agera på ett hållbart sätt genom att utnyttja exempel, begrunda, göra uppgifter och övningar samt titta på videomaterial.
Årskurser 1–2: I3: Närmiljön och dess förändringar, I4: Att undersöka och experimentera, I6: Att träna en hållbar livsstil
Årskurser 3–6: I3: På upptäcktsfärd i en pluralistisk värld, I4: Att undersöka omgivningen, I6: Att bygga en hållbar framtid
Årskurser 7–9: Biologi: I2: Exkursioner i naturen och närmiljön, I6: En hållbar framtid; Geografi: I2: En aktuell, föränderlig värld, I4: Föränderliga landskap och livsmiljöer, I6: En hållbar livsstil och hållbar användning av naturresurser; Fysik: I1: Naturvetenskaplig forskning, I2: Fysik i det egna livet och livsmiljön, I6: Elektricitet
Typ: övrigt stödmaterial för lärare
Nyckelord: sten, stenindustrin, energieffektivitet, energibesparing, energiproduktion, hållbar utveckling, hållbar livsstil
Övrigt material
Kontaktpersoner
- Tarja Sipiläinen, Villmanstrands tekniska universitet, tarja.sipilainen@lut.fi (Jag – en påverkare!)
- Päivi Porras, Saimen yrkeshögskola Saimia, paivi.porras@saimia.fi (Fascinerande stenar)