Introduktion
Innokas-nätverket handleder och inspirerar elever, lärare, skolans aktörer och samarbetsparter till kreativitet och innovation genom mångsidigt utnyttjande av teknik. Vi uppmuntrar barn och vuxna att tillsammans komma med idéer till och skapa nya sätt att utnyttja teknik i skolans vardag. Målet med nätverkets verksamhet är att lära sig förstå teknik, använda teknik, lära sig genom teknik och hitta på nya saker med hjälp av tekniken. Teknik utnyttjas som ett redskap för kunskapsbyggande, kommunikation, att uttrycka sig själv, påhittighet och innovation. Ett av verksamhetens utvecklingsmål har från början varit robotik och programmering.
Inom ramen för LUMA Finland -utvecklingsprogrammet som finansieras av Undervisning- och kulturministeriet utvecklar och sprider Innokas-nätverket kunskaper om programmering och robotik. Särskild uppmärksamhet fästs vid att utveckla mångsidiga kunskaper i programmering och robotik som stöd för inlärningen av 2000-talets färdigheter. I programmeringen och byggandet av robotar handleds och uppmuntras eleverna till skapande planeringsprocesser, inlärning av tankeförmåga, teamarbete och behärskning av matematisk-naturvetenskapliga ämnen samt ämnesövergripande arbete. Man för diskussioner med eleverna om var robotik används i dagens samhälle, hur den påverkar människans liv samt hur den kan utnyttjas i framtiden. Både flickor och pojkar handleds jämlikt och med hjälp av mångsidiga arbetssätt och uppgiftstilldelningar i inlärningen av 2000-talets färdigheter och de inspireras att planera och hitta på nya innovationer i anknytning till robotik.
Innokas-nätverket besitter mångsidig, praktisk kompetens om programmerings- och robotikundervisning i låg- och högstadiet, både ämnesspecifikt och ämnesövergripande samt i klubbverksamhet (6–16-åringar). Instrument och program i anknytning till programmering och robotik testas i nätverkets skolor och gemensamt utvecklade sätt att undervisa programmering och robotik sprids med beaktande av elevernas och lärarnas åldersnivå, utgångsläge och mål.
Texter om projektet
Innokas – Innostutaan ja innovoidaan yhdessä!
Material som stöder undervisning
Typ: beskrivning / redogörelse av den pedagogiska modellen
Nivåer: grundundervisning: årskurs 7–9
Läroämnen: matematik, fysik
Samband till grunderna för läroplanen: Materialet Robotar i fysikundervisningen innehåller instruktioner och övningar i anknytning till användningen av datalogging-programmet för EV3-robotar. Med hjälp av materialet kan du bekanta dig med utnyttjandet av legorobotik på högstadiets fysiklektioner. Materialet innehåller även instruktioner för variation av uppgiftstilldelningen enligt elevgruppens kunskapsnivå och inlärningsmål. Materialpaketet följer övningarna i Innokas-nätverkets Robotar tar över fysikklassen -utbildningar.
Nyckelord: programmering och robotik i fysikundervisningen
Typ: beskrivning / redogörelse av den pedagogiska modellen
Nivåer: grundundervisning: årskurs 3–6
Läroämnen: matematik, omgivningslära, fysik, andra läroämnen
Beskrivning: Med hjälp av materialet Vardagens automatisering och robotik kan du bekanta dig med apparater som utnyttjar automatisering och robotik, lära dig skapa program genom att observera konstruerade miljöer, använda de strukturer som behövs för programmering samt innovera en apparat som utnyttjar programmering och robotik. Materialpaketet innehåller instruktioner för lärare samt presentationsmaterial som kan användas med eleverna.
Nyckelord: programmering och robotik, innovationsfostran, hållbar utveckling, energi
Typ: övrigt stödmaterial för lärare
Nivåer: förskoleundervisning, grundundervisning: årskurs 1–2, 3–6 och 7–9
Läroämnen: övriga läroämnen
Beskrivning: OVideoserien Programmeringens grunder ger inspiration till undervisningen och inlärningen av programmering och robotik! Den första videon Vad är programmering? fungerar som en introduktion till inlärning av programmering och robotik, både för elever och lärare. Även dessa delar hör till videoserien: Redskap för undervisning i programmering (del 1) och Redskap för undervisning i programmering (del 2).
Nyckelord: programmering, konstruerad miljö, arbetsfärdigheter
Till materialet (programmering) »
Kontaktperson
- Tiina Korhonen, Helsingfors universitet, tiina.korhonen@helsinki.fi