Introduktion
De nya grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen omfattar minst ett mångvetenskapligt lärområde per läsår. Den nya läroplanen förutsätter växelverkan mellan skolan och samhället och detta har beaktats vid planeringen och genomförandet av de integrerade undervisningshelheterna i vårt projekt. Målet är att hjälpa eleverna att sammanlänka kunskaper och kompetens från olika ämnesområden till meningsfulla helheter.
Helhetsskapande undervisning kan vara ämnesövergripande, till exempel genom att sudda ut gränserna mellan läroämnen, behandla samma ämne samtidigt inom olika läroämnen eller med hjälp av projekt- och tema-arbete. Målet med vår modell är integrerade studier i naturvetenskaper som sker samtidigt på lektioner i olika ämnen eller till exempel på temadagar. Den helhetsskapande undervisningen i vår modell har strukturerats i tre faser: från ett scenarioskede framskrider eleverna till små undersökningar eller problemlösningsuppgifter och till slut till ett beslutsskede.
Enligt trefasmodellen inleds studierna med ett helhetsskapande tema som kopplar det pedagogiska innehållet till de ungas dagliga liv eller faktiska samhälleliga fenomen. Målet är att motivera eleverna och väcka deras intresse genom att beakta temats lokala anknytning och aktualitet.
I undersöknings- eller problemlösningsskedet bygger eleverna upp sin förståelse kring det ämne som studeras. Detta skede bygger på scenarioskedets problem som kombinerar kunskap och kompetens från olika ämnesområden. Eleverna söker svar på dessa problem genom undersökande inlärning. Studierna är elevcentrerade, interaktiva och betonar kollektivt arbete.
I beslutsskedet tillämpar eleverna de kunskaper de har lärt sig under föregående skede genom att på nytt ta ställning till problemen som formulerades i scenarioskedet. Målet är att eleverna tillämpar kunskaper och kompetens på sitt dagliga liv och samhället. Detta skede kan genomföras med olika undervisningsmetoder, till exempel gruppdiskussioner, skriftliga uppgifter, debatter eller rollspel. I allmänhet finns det inte bara ett enda rätt svar på det problem som lades fram i scenarioskedet, utan det viktigaste är att eleverna underbygger sina argument, som tar avstamp i elevernas nya begreppsliga förståelse för ämnet.
Vi utvecklar integrerade undervisningshelheter genom samarbete mellan lärarstuderande, lärarutbildare och lärare: lärare har sakkunskap om det pedagogiska innehållet, fungerande pedagogiska lösningar och elever. Lärarutbildare har kunskap om trefasmodellens teoretiska grunder och lärarstuderande får övning i praktiskt lärararbete genom att planera och genomföra undervisningshelheterna.
Video
Texter om projektet
Eheyttävä opetus yhdistää tiedonaloja yli oppiainerajojen
Material som stöder undervisning
Nivåer: grundundervisning: årskurs 7–9
Läroämnen: biologi, fysik, kemi, geografi
Beskrivning: Inom projektet har helhetsskapande inlärningsområden planerats, genomförts och utvärderats genom samarbete mellan lärarstuderande, lärarutbildare och lärare. Materialet har utvecklats för årskurs 7–9 i grundutbildningen med utgångspunkt i naturvetenskaperna. Materialet är avsett att svara på läroplanens mål för helhetsskapande undervisning och mångvetenskapliga lärområden (kapitel 4.4). Inom projektet grundar sig planeringen och genomförandet av de helhetsskapande lärområdena på växelverkan mellan skolan och samhället. Målet är att hjälpa eleverna att sammanlänka kunskaper och kompetens från olika ämnesområden till meningsfulla helheter. Den pedagogiska modell som har tillämpats är den s.k. trefasmodellen (scenario – undersökning/informationssökning – beslutsfattande). Var och en av de sju undervisningshelheterna (se webbmaterialet) omfattar en beskrivning för lärare (förstasida) samt arbetsbeskrivningar för elever och s.k. scenariomaterial som bilagor. Även extra stödmaterial för undervisningen finns tillgängligt som bilagor.
Typ: beskrivning/redogörelse av den pedagogiska modellen, övrigt stödmaterial för lärare, (läro)material för elever
Nyckelord: helhetsskapande undervisning, trefasmodell, undervisning i naturvetenskaper
Till materialet (presentation av projektet) »
Till materialet (I djungeln av val) »
Övrigt material
Publikationer
- Sormunen, K. & Hartikainen-Ahia, A. (2019). Quality of the ssi decision-making stages designed by science student teachers:
A paper accepted to be presented at the European Science Education Research Association (ESERA) conference, Bologna, Italy, August 26-30. - Sormunen, K., Hartikainen-Ahia, A. & Kärkkäinen, S. (2016). Kokemuksia eheyttävän luonnontieteiden opetuksen yhteisöllisestä suunnittelusta ja toteutuksesta. Teoksessa Pakula, H.-M., Kouki, E., Silfverberg, H. & Yli-Panula, E. (toim.) Uudistuva ja uusiutuva ainedidaktiikka. Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja 11.
Kontaktpersoner
- Anu Hartikainen-Ahia, Östra Finlands universitet, anu.hartikainen@uef.fi
- Sirpa Kärkkäinen, Östra Finlands universitet, sirpa.a.karkkainen@uef.fi
- Kari Sormunen, Östra Finlands universitet, kari.sormunen@uef.fi