Funktionalitet som grund för undervisning och inlärning av begrepp i matematiken

Introduktion

I projektet berikas undervisningen och inlärningen av matematik i den nya läroplanens anda. Projektet består av en fortbildningsserie för lärare inom grundutbildningen i matematik (årskurs 1–9), en workshopdag som ordnas för eleverna och skolspecifika konsultationer.

I serien som består av cirka tio utbildningsdagar närmar man sig matematik genom metoder för funktionell inlärning och genom att konsekvent använda konkreta inlärningsredskap. Undervisningsmetodernas huvudvikt är på att stöda och handleda inlärning för att förstå begrepp. Huvuddelen av utbildningsdagarna är gemensamma för alla lärare i årskurs 1–9, vilket gör det möjligt att diskutera över klassgränserna. Innehållet är bl.a. tiosystemet, talbegreppet, bråktal, decimaltal och procenttal.

Utbildningen ger lärare tillgång till undervisningsmetoder och arbetssätt med hjälp av vilka begrepp kan konkretiseras i elevernas upplevelsevärld (matematikredskap), hjälper att sammanlänka begreppens inbördes förhållande samt matematikens struktur ur geometrins och algebrans synvinkel samt ger läraren möjlighet att fördjupa sin egen förståelse om matematikens begrepp och strukturer.

Genomförda utbildningsserier:

  • Nyslott 2015–2016
  • Joensuu 2017
Texter om projektet

Matikkakukko rikastaa matematiikan oppimista
Opettajien kokemuksia Matikkakukon järjestämästä toiminnallisen matematiikan koulutussarjasta

Övrigt material
Kontaktperson
  • Tuula Pesonen, Matikkakukko, Kuopio stad, tuula.pesonen@opedu.kuopio.fi, 044 718 1619
Arbetsgrupp
  • Tuula Pesonen, Matikkakukko, Kuopio stad
  • Jani Turunen, Matikkakukko, Kuopio stad