Introduktion
Projektet omfattar utveckling av projektbaserade helheter i planering och genomförande av tekniska innovationer som lämpar sig för högstadieundervisning i fysik och kemi. Uppgifterna kräver kreativ problemlösning och eleverna tillämpar sina kunskaper och sin kompetens i fysik och kemi tillsammans med andra. Inlärningshelheterna förenar dessutom naturvetenskaper med näringsliv och samhälle. Redan från början deltar lärare i utvecklingsarbetet och de testar också undervisningshelheternas funktionalitet i sin egen undervisning.
Målet med inlärningshelheterna är att främja elevernas studiemotivation, tekniska kompetens, attityder till teknik samt uppfattning om nyttan med fysik och kemi. Målet med detta samt med att skapa kontakter till näringslivet är att öka de naturvetenskapliga och tekniska branschernas attraktionskraft då det gäller fortsatta studier och arbetsliv. Inlärningshelheterna stöder genomförandet av de nya grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, som i fråga om fysik och kemi har ett starkare fokus både på teknisk fostran och på mångsidig tillämpning av information i olika situationer.
Texter om projektet
Teknologiarakentelulla mielekkyyttä fysiikan opiskeluun
Material som stöder undervisningen
Nivåer: grundundervisning: årskurs 7–9
Läroämnen: fysik
Beskrivning: Photonics Explorer -materialet är ett forskningsinriktat materialpaket i optik som sammanlänkar fysik med teknisk utveckling och vardagslivet. Materialet kan bäst utnyttjas tillsammans med Photonics Explorer -verktygspaketet. Materialet omfattar också en modul som belyser de naturvetenskapliga ämnenas kopplingar till arbetslivet, och som inte anknyter till de redskap paketet innehåller. Uppgifterna främjar specifikt det nya målet i grundutbildningens förnyade läroplaner, som är att ”vägleda eleven att förstå betydelsen av tekniska tillämpningar och hur de fungerar samt inspirera eleven att vara med och skapa, planera, utveckla och tillämpa enkla tekniska lösningar tillsammans med andra”. Materialpaketet hjälper också att belysa kopplingarna mellan teknik, miljö och samhälle.
Typ: beskrivning/redogörelse av den pedagogiska modellen, övrigt stödmaterial för lärare, (läro)material för elever
Nyckelord: Photonics Explorer, optik, fysikens tillämpningar, teknisk problemlösning
Nivåer: grundundervisning: årskurs 7–9
Läroämnen: fysik
Beskrivning: Materialet omfattar inlärningshelheter i vilka eleverna studerar och tillämpar fysik genom att utveckla enkla tekniska lösningar tillsammans med varandra. Inlärningshelheterna integrerar teknisk problemlösning och utvecklar förutom kunskapsinnehållet även elevernas samarbets- och problemlösningsförmåga samt ökar deras motivation och intresse för studier i naturvetenskaper. Inlärningshelheterna stöder specifikt det nya målet för fysik i grundutbildningens förnyade läroplaner, som är att ”vägleda eleven att förstå betydelsen av tekniska tillämpningar och hur de fungerar samt inspirera eleven att vara med och skapa, planera, utveckla och tillämpa enkla tekniska lösningar tillsammans med andra”. Inlärningshelheterna hjälper också att belysa kopplingarna mellan fysik, teknik, miljö och samhälle.
Typ: (läro)material för elever, övrigt stödmaterial för lärare
Nyckelord: fysikens tillämpningar, teknisk problemlösning
Övrigt material
Kontaktperson
- Jesse Hietala, Östra Finlands universitet, jesse.hietala@uef.fi