Introduktion
Projektet integrerar forskande naturvetenskap, teknik och matematik med andra läroämnen, i synnerhet konstämnen och bildkonst. Samtidigt tas lärare och elever ut ur klassrummet för att utnyttja inlärningsmiljöer utanför skolan och förankra dem i en bredare gemenskap av lärande. Projektet har två viktiga åtgärdskanaler. I den första planerar ämnes- och klasslärarstuderande och handledande lärare vid normalskolor och universitet samt samarbetsparter från andra privata eller offentliga organisationer projektinlärningshelheter. Målet med verksamheten är att planera, genomföra och testa fenomenbaserade studiehelheter som följer de nya grunderna för läroplanerna tillsammans med offentliga och privata organisationer samt lärare och elever i lokala skolor. Testerna kan genomföras under temadagar för projektinlärning i skolor eller inlärningsmiljöer utanför skolan, eller under längre praktikperioder. Å andra sidan tillhandahåller projektet dessa verksamhetsmodeller till lärare som redan är anställda vid skolor. Lärare i olika skolor deltar i egenskap av jämbördiga handledare i evenemang som de lärarstuderande har ordnat och får på så sätt en inledande kontakt med projektets arbetssätt och läromaterial. Då är det lätt att fortsätta med samma typ av arbete i skolan. På webbplatsen för projektet kommer du att ha fri tillgång till de färdiga studiehelheterna, som utvecklar både lärarnas och elevernas förmåga att arbeta över projekt- och ämnesgränser samt verksamhetsmodellen för projektinlärning.
Projektet inleddes 1.1.2017.
Video
Material
Mångvetenskaplig STEAM-inlärning »
STEAM-undersökningar som utnyttjar ljusets polarisering »
Enkät om mångvetenskaplig inlärning »
4D frame-undersökning – uppgifter för smågrupper »
Övrigt material
Projektets webbsida (på finska) »
Kontaktperson
- Anssi Lindell, Jyväskylä universitet, anssi.lindell@jyu.fi