Undervisning i datateknik och programmering med integration mellan läroämnen och lärare

Introduktion

Projektet påbörjar 1.1.2017.

I projektet utvecklas och införs en undervisningshelhet i datateknik och programmering med integration mellan läroämnen och lärare för låg- och högstadier. Syftet är att skapa en helhet som kan integreras med läroplaner. Helheten ger undervisning i, samlar ihop och exemplifierar kunskaper i bland annat matematik, fysik, musik och bildkonst med hjälp av speltemat. Därtill syftar man till att inlärningshelheten som skapas i projektet kommer att erbjuda ett integrerande sätt som överskrider gränserna mellan läroämnen för att ge undervisning i kunskaper i informations- och kommunikationsteknik som en del av undervisningen i andra läroämnen såsom det står i grunderna för läroplanen.

Inlärningshelheten som genomförs ur elevens perspektiv är som bäst ett långsiktigt projekt som genomförs som en del av läsåret och eleven kan själv aktivt påverka dess måldefiniering.

Som utgångspunkt har projektet kodningsklubben och dess undervisningsmaterial som har piloterats tillsammans med projektets samarbetsskolor med lyckat resultat. Undervisningshelheten planeras och sammanställs i samarbete mellan Österbottens LUMA-center, kodningsklubbens utvecklare/piloterare och projektets samarbetsskolor.

Material som stöder undervisning

Nivåer: förskola; grundundervisning: klasserna 1-2, 3-6 samt 7-9
Läroämnen: matematik, fysik, reallaämnen, konst, musik; alla ämnen
Beskrivning: Lärare som deltar i utbildningen handledas i att utveckla undervisningshelheter i programmering med integration mellan läroämnen och lärare. Under kurserna erbjuder man medel, idéer, material samt planeringshandledning, som skolorna kan utnyttja för att skapa en undervisningshelhet som passar dem. Modellen som vi presenterar i utbildningen baserar sig på ett spelprojekt. Modellen exemplifierar hur kunskaper i matematik, fysik, musik och bildkonst kan undervisas kring speltemat. Målet med materialet är också att presentera programmeringsprogramm samt olika sätt att undervisa programmering för olika åldersgrupper i grundskolan. Alla programm är lättillgängliga och gratis.
Typ: beskrivning/redogörelse för pedagogisk modell, övrigt stödmaterial för lärare, (läro)material för elevanvändning
Nyckelord: programmering, projektinlärningn, spel, undervisningen över ämnesgränserna, datateknik

Till materialet »

Publikationer
Kontaktperson
  • Hanna Hankaniemi, Vasa universitet, hanna.hankaniemi@uwasa.fi
Cookie-inställningar
LUMA FINLAND -program

Vår webbplatsen använder cookies så att vi kan ge dig den bästa användarupplevelsen som är möjlig. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälper vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen som du tycker är mest intressanta och användbara.

Du kan justera alla dina cookie-inställningar i den här vyn.

Nödvändiga Cookies

Nödvändiga cookies måste alltid vara aktiverade så att vi kan spara dina inställningar för cookie-inställningar.

Tredjeparts cookies

Vår webbplats använder t.ex. Google Analytics för att samla anonym information, som antalet besökare på webbplatsen och de mest populära sidorna.

Att hålla den här cookie aktiverad hjälper oss att förbättra vår webbplats.