Programmering med Arduino

Introduktion

I projektet utvecklas material till stöd för Arduino-programmering och genomförs utbildningar för lärare samt funktionella worksoppar för elever.

Material som stöder undervisning

Nivåer: grundundervisning: årskurs 7–9
Läroämnen: matematik, fysik, övriga läroämnen
Beskrivning: Projekt som görs med Arduino lämpar sig väl för mångvetenskapligt arbete. Naturliga ”områden” är fysik (elektriska komponenter), matematik (programmatiskt tänkande och modellering), tekniskt arbete (fysiskt genomförande av apparaten). Området kan lätt utvidgas till konst (olika ljuseffekter, musik och instrument producerade med Arduino), mätningar av miljön (observation av temperatur och belysning). Sensorer som mäter kroppens funktion kan kopplas till Arduino (hälsokunskap, gymnastik). Aktiva användare har producerat material på olika språk (språkundervisning). Mobil teknik fyller i dag upp en stor del av människans tekniska miljö. Arduino erbjuder en möjlighet att ”kika bakom tekniken”, se hur den fungerar och hur apparater och program håller världen i rullning. Projektarbetet erbjuder många olika möjligheter. Gruppen omfattar ofta olika former av begåvning; en person kan koncentrera sig på att planera apparatens funktioner, någon annan kan planera apparatens hölje och en tredje person kan koncentrera sig på att skriva kod. I bästa fall märker eleverna att planeringen av en fungerande apparat kräver mångsidiga kunskaper och att man inte får ett gott slutresultat bara genom att koda. Även andra färdigheter behövs. (Man kan lära sig grunderna redan på årskurs 5–6 i lågstadiet, åtminstone om eleverna har jobbat med legorobotar).
Typ: övrigt stödmaterial för lärare
Nyckelord: programmering, programmatiskt tänkande, modellering, elektronik, projektbaserat arbete

Till materialet » (.pdf)

Kontaktperson
  • Riikka Keto-Tokoi, Aalto-universitetet, riikka.keto-tokoi@aalto.fi
Arbetsgrupp
  • Riikka Keto-Tokoi, Aalto-universitetet, riikka.keto-tokoi@aalto.fi
  • Pirjo Putila, Aalto-universitetet, pirjo.putila@aalto.fi
  • Heta Närhi, Aalto-universitetet
  • Kyösti Blinnikka, Olarin koulu
Samarbetsläroanstalter och dess kontaktpersoner mellan 2014-2016
  • Olarin koulu, Esbo; Kyösti Blinnikka, kyosti.blinnikka@espoo.fi

Cookie-inställningar
LUMA FINLAND -program

Vår webbplatsen använder cookies så att vi kan ge dig den bästa användarupplevelsen som är möjlig. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälper vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen som du tycker är mest intressanta och användbara.

Du kan justera alla dina cookie-inställningar i den här vyn.

Nödvändiga Cookies

Nödvändiga cookies måste alltid vara aktiverade så att vi kan spara dina inställningar för cookie-inställningar.

Tredjeparts cookies

Vår webbplats använder t.ex. Google Analytics för att samla anonym information, som antalet besökare på webbplatsen och de mest populära sidorna.

Att hålla den här cookie aktiverad hjälper oss att förbättra vår webbplats.