Undersökande arbetssätt och öppna laborationer

I den nya läroplanen för den grundläggande utbildningen lyfts elevernas forskningsfärdigheter eller deras färdigheter att arbeta på ett undersökande sätt i kemi- och fysikundervisningen fram. Lärare är proffs på att ställa frågor, men hur bra är vi lärare på att ta tillvara elevernas frågor, eller på att stöda eleverna i att utveckla frågor som är forskningsbara?

Bland målen i den nya läroplanen hittar vi bland annat just detta; elevernas förmåga att formulera frågor ska både stödas och utvärderas. Men det räcker inte bara med att ställa frågor. Eleverna ska också utveckla sin förmåga att planera och genomföra egna undersökningar, att kunna presentera resultat och slutsatser och kunna utvärdera den egna forskningsprocessen. De här målen känns kanske högt ställda och långt borta från de mål som dagens ”traditionella” arbetssätt och laborationer syftar till.

Inom LUMA FINLAND programmet pågår som bäst ett fortbildningsprojekt för lärare från två skolor i Vasa. Under fortbildningen, som pågår under våren och hösten 2015, får deltagarna jobba med sin egen förståelse för vad ”ett undersökande arbetssätt” innebär i den egna undervisningen.

Projektet består av 5-6 närstudietillfällen samt arbete i egen klass med öppna frågeställningar. De flesta lärare har under sin egen utbildning inte fått jobba på ett undersökande sätt. De laborationer som de gjort under sin skoltid eller t.o.m. under sina universitetsstudier har i allmänhet varit styrda och kokboksaktiga. Det gäller för lärarna att ta till sig ett nytt sätt att tänka inom undervisningen i naturvetenskap.

Det behövs fortbildning där lärarna själva ställs inför öppna problem som de måste hitta egna lösningar till. Att i kemi- och fysikundervisningen jobba på ett undersökande sätt tillsammans med eleverna kan vara inspirerande och utvecklande inte bara för eleverna utan också för läraren.

Text: Berit Kurtén-Finnäs. Foto: Maija Pollari.